Nečekaný spojenec: Patogen z odpadní vody dokáže požírat plastový odpad

Vědci Severozápadní univerzity zjistili, jakým způsobem bakterie Comamonas testosteroni rozkládají plasty. Zjištění otevírá nové možnosti pro jinak obtížný boj s plastovým odpadem.

11.10.2024 - Stanislav Mihulka

Gramnegativní bakterie Comamonas testosteroni se běžně vyskytují v odpadních vodách. Občas vyvolávají infekce, například v dýchací, močové nebo nervové soustavě, které mohou vést až k zánětu mozkových blan. Kromě toho jsou ale komamonády účinné i při odstraňování různých nepříjemných chemikálií z okolního prostředí a poradí si i s plasty.

Nová studie vědců ze Severozápadní univerzity, zveřejněná v odborném časopisu Environmental Science & Technology, popisuje, co přesně tyto bakterie vlastně dělají. Tým, který vedla Ludmilla Aristilde, zjistil, že komamonády rozkládají polyethylentereftalát (PET) a přeměňují ho na potravu.

Bakterie Comamonas testosteroni podle vědců plast nejprve zpracují na nanoplasty. Poté pomocí speciálního enzymu dále rozrušují jeho strukturu až na jednotlivé monomery tereftalátu, z nichž se PET skládá. Když jsou s tímto procesem hotové, využijí zbytky plastu jako zdroj uhlíku k obživě. „Je úžasné, že tyhle bakterie vlastně zvládnou celý proces samy,“ pochvaluje si Aristildeová. „S kolegy jsme identifikovali klíčový enzym, který je zodpovědný za rozložení plastového materiálu.

Bakterie nejprve zpracuje plast na drobné částice, a poté ho rozloží na základní stavební molekuly. Ty pak použije jako zdroj uhlíku. (ilustrace: Northwestern University, Ludmilla Aristilde, CC BY-SA 4.0)

Polyethylentereftalát je velmi běžně používaný druh plastu. Je velmi odolný, což z něj dělá zásadní složku problematického plastového odpadu – představuje zhruba 12 % celkového množství plastového odpadu a zhruba 50 % veškerých mikroplastů v odpadní vodě. Objev amerického týmu otevírá nové možnosti pro vývoj technologií založených na geneticky vylepšených bakteriích, díky kterým bude možné likvidovat jinak velmi obtížně odstranitelný plastový odpad, který znečišťuje pitnou vodu i životní prostředí.