Legendární mýdlo Johanna Schichta: Proč si zvolili právě jelena?

Tak jako dnes nemůže domácnost pořádně fungovat bez automatické pračky, za starých časů se žádná hospodyně neobešla bez mýdla s jelenem. Proč si firma Schicht zvolila právě toto zvíře ale není jasné...

13.02.2020 - Robert Šimek



Jen málokterá značka má takovou setrvačnost jako „mýdlo s jelenem“. Legendární výrobek zrozený roku 1891 ve firmě Johanna Schichta přežil všechny moderní vymoženosti a vyrábí se dodnes.

Už před více než 100 lety se bez něj neobešla snad žádná hospodyně a ještě na začátku 21. století se ho prodávaly miliony kusů ročně. Jelen ve skoku je také hrdinou jedné z prvních filmových reklam, když svádí vítězný boj se špinavými čertíky, kteří sužují pradlenu u necek s valchou. Dodnes se dochovaly smaltované reklamní cedule i barevné plakáty s jelenem, kdy a proč se ale toto logo na kostkách Schichtova mýdla poprvé objevilo, známé není. Symbol jelena byl navíc zpočátku používán i pro jiné produkty a ve více verzích.

Osvobození od námahy

Rodina získala licenci na výrobu mýdla už v roce 1848, kdy ještě firma sídlila v Rynolticích. Jelena jako ochrannou známku si ale Schichtové zaregistrovali až roku 1891, kdy už devět let fungoval moderní provoz na střekovském nábřeží v Ústí nad Labem. Mýdlo s jelenem se prodávalo ve stamilionech kusů a leckdo se chtěl na jeho úspěšnosti přiživit, takže Schichtové bojovali s padělateli a zdůrazňovali, že padělek nikdy nedosáhne kvalit jejich receptury. Reklamní letáky začátkem minulého století hlásaly, že šlo o „výborné mýdlo na velmi špinavé prádlo“ hlavně pro dělnickou třídu.

TIP: Čistota půl zdraví: Jak mýdla z Marseille dobyla svět 

Mýdlo přežilo druhou světovou válku i znárodnění a změnu firmy na Severočeské tukové závody. Přečkalo také pád režimu v roce 1989 a dále se vyrábělo i úspěšně exportovalo. Roku 2002 ale Setuza z ekonomických důvodů jeho výrobu zastavila a převedla ji na Slovensko k externí firmě. Ta ovšem roku 2005 také přestala mýdlo vyrábět a už to vypadalo, že jedna z nejdéle existujících českých značek z trhu zmizí. Roku 2006 se však podnik rozhodl produkci obnovit, a to dokonce v Česku, i když ne přímo v Ústí. Po krachu Setuzy dnes mýdlo s jelenem vyrábí a prodává nástupnická společnost Schicht.

Když mýdlo, tak s jelenem! 

Věděli jste, že slova „čistota půl zdraví“ nejsou prastarým lidovým rčením, ale snad nejslavnějším českým reklamním sloganem? V minulém století byla součástí masivní reklamní kampaně na podporu prodeje české mýdlové legendy – jádrového mýdla s jelenem. Proslulou nažloutlou kostku začal vyrábět řezník Georg Schicht už v roce 1848. A udělal s ní díru do světa.

  • Zdroj textu
  • Zdroj fotografií

    Wikimedia Commons, Archiv Muzea Ústí nad Labem


Další články v sekci