V útrobách ocelových obrů: Služba francouzských tankistů za světové války (3)
Většina pojednání o prvních tancích se zaměřuje na technické detaily, zatímco na osádky se zpravidla zapomíná. Muži v pásových obrněncích si však zasluhují obrovský respekt, protože vyrazili do boje jako obsluha zcela neznámé zbraně. Jak se tyto stroje vůbec ovládaly? Co měli vojáci uvnitř k dispozici? A jaké podmínky museli zvládnout?
V britských těžkých tancích série Heavy panovaly příšerné podmínky. Tankisté v nich museli snášet obrovský hluk, výfukové plyny a vysoké teploty. Ještě horší podmínky ale panovaly v tancích francouzských.
Předchozí části:
Tvůrci těžkých Schneider CA1 a Saint-Chamond tehdy extrémně šetřili místem, takže v prvním uvedeném se museli čtyři ze šesti členů osádky tísnit v prostoru jen 1,5 m vysokém! Jednalo se o dva kulometčíky, nabíječe kanonu a vojáka, který plnil současně role mechanika a nabíječe kulometů.
V přední části krabicovitého vozidla seděli zbývající dva muži, tedy velitel a řidič v jedné osobě, a střelec z kanonu. O podmínkách, jež v schneiderech panovaly, vypovídá také fakt, že pokud chtěl nabíječ kulometů udělat svoji práci, musel si lehnout na břicho a ke zbrani se připlazit.
Lepší ovládání
Jen o málo lepší to bylo v tanku Saint-Chamond, který se vyznačoval na svou dobu výjimečně vyspělým systémem pohonu, jelikož výkon spalovacího motoru přenášel na hnací kola generátor a elektromotory. Velitel-řidič, střelec z děla a nabíječ měli sedačky v přídi korby, kde se těšili relativně slušným podmínkám.
Za nimi se tísnilo hned pět mužů – dva střelci z kulometů, dva nabíječi a mechanik, který zastával i roli druhého řidiče, když tank zařadil zpětný chod. Naopak mezi výhody tohoto vozidla patřilo snadné ovládání, protože ona „hybridní“ pohonná soustava značně ulehčovala řazení rychlostí a změnu směru jízdy. Nebyla sice příliš spolehlivá, ale totéž platilo i o běžných pohonných soustavách všech tehdejších tanků.
Největší zásluha Francouzů spočívá v tom, že vyrobili první lehký tank s otáčivou věží a dvoučlennou osádkou – Renault FT. Ostatně i Britové pak poznali slabiny těžkých tanků a zavedli do služby střední Medium Mark A Whippet, v němž pracoval řidič, jeho pomocník a velitel. Druzí dva však obsluhovali hned čtyři kulomety vestavěné v nástavbě.