Zelený symbol Vánoc: Kde se vzal vánoční stromeček?
Nejdříve se stal strom součástí svátku v protestantských regionech německých zemí. V průběhu 19. století zažil mohutný vzestup obliby po celé Evropě. Přestože křesťanské církve zprvu zdobení stromku odmítaly jako pohanský zvyk, nakonec je přijaly za součást oslavy Božího narození
„A my drobná chasa z domů nemajetných a chudých naslouchali jsme po svátcích s ušima odstávajícíma a s očima na šťopkách šťastnějším svým ‚bohatým‘, spolužákům, když nám líčili, jak po večeři najednou ‚kristkindl‘ ve vedlejším pokoji zazvonil, a když se tam vhrnuli, tu stál osvětlený ‚kristbaum‘ – a ještě taky bylo otevřeno okno, kterým kristkindl přiletěl a zase odletěl s četným štábem svých průvodců andělíčků. A nám vrtávalo hlavou, proč ten kristkindl je tak štědrý právě jen k dětem rodičů bohatých? Snad že měl by spíše pamatovati na nás, kterým nedá nikdo nic nebo jen máloco.“
Tak vzpomíná na staré Vánoce Ignát Hermann v Národních listech z roku 1923. Tato ukázka jasně vypovídá o tom, odkud k nám vánoční strom přišel i v jakých vrstvách se nejdříve ustálil.
Ozdobené jehličnaté stromy vystupují již v historických pramenech Alsaska a Porýní z konce 16. století ve vánoční slavnosti cechovních společenství jako weyhenacht meyen, vánoční máje. Zprávy z té doby jsou i z jiných měst. V roce 1570 zaznamenávají listiny cechů ve švýcarském Bernu „setřásání datlových stromů“ o svátku Tří králů.
Stromy byly ověšeny ovocem a oplatkami a chlapci z rodin mistrů si je směli otrhat. Z cechovních místností se „vánoční máj“, brzy nato nazývaný vánoční strom či „Kristův strom“ (Christbaum), přenesl do sídel aristokratů a k měšťanským rodinám, do domácností řemeslníků a obchodníků, do kostelů a far, až se nakonec usadil i na vesnici.
Kořeny a šíření vánočního zvyku
V lidové tradici českých zemí se v čase Vánoc setkáváme s obřadní zelení, s větvemi a stromky, jimž byla připisována moc prosperity a ochrany. S ozdobenou jedlovou větví, zvanou ščastka, štěstí, koledovaly děti na Těšínsku a Frýdecku, přinášely ji do domů s vinšem a lidé si ji uchovávali po celý rok zasunutou za obrázkem. Na jihozápadní Moravě přinášel větvičky jehličnanu pastýř. Hospodář si „pastýřskou chvojku“ zastrkával za rámy dveří ve chlévě, a to tolik haluzek, kolik příští rok mělo přijít na svět telátek. Rovněž vánoční strom je součástí obřadní zeleně, její novodobou formou.
Nelze nezmínit strom, který je zasazen do křesťanské symboliky a do vánočního času: ozdobený stromek, jenž figuroval ve středověkých rajských hrách o Adamovi a Evě, zpracovávajících starozákonní příběh o poklesku prvních lidí, za který je Bůh vyhnal z Ráje. Zprvu se předváděly v kostelech, pak se přesunuly do světského prostředí a hrály se i ve venkovských světnicích. Ve zrodu vánočního stromu znamenal rajský strom silný podnět a některými badateli je považován za jeho možného předchůdce.
Český stromeček
Podobně jako v jiných evropských zemích vstoupil strom i u nás v průběhu 19. století do Vánoc. Město, velkostatky, šlechtické zámky byly prostředím, kde nejdříve zapustil kořeny. Zpočátku šlo o akce jednotlivců. Takovou byla vánoční oslava v domě intendanta Nosticova divadla v Praze Jana Karla Liebicha, který si na Vánoce v roce 1812 pozval ke stromu své známé. Tuto příhodu zachytil Alois Jirásek v románové kronice F. L. Věk.
Patrně větší ohlas měl vánoční strom v rodině pražského právníka Josefa Helferta ve dvacátých letech 19. století – přišli k němu spolužáci Helfertových dětí i děti z okolí. V té době to bylo ještě něco nového, avšak již v roce 1844 píší Pražské noviny, že na mnohých místech, nejvíc však v hlavním městě, kupují lidé stromek, zvaný „Kristův strůmek“, na němž hoří svíčky a jsou zavěšeny všelijaké dárky.
TIP: Příběh jesliček: Kde se vzala tradice betlémů?
Na venkově se strojil stromek v rodinách správců polesí, úředníků na velkostatcích, hostinských nebo učitelů. V rolnickém prostředí byl proto považován za „panský zvyk“. Ještě kolem roku 1900 se nově rodící tradice na venkově jeví z regionálního a sociálního pohledu nerovnoměrná. V některých oblastech už došlo ke zdomácnění stromkového obyčeje, jinde tento proces probíhal a někde ještě nezačal. Do odlehlejších horských krajů a míst konzervativních v přijímání novot či do oblastí se silnou vazbou na tradici betlémů pronikal pomaleji.
Zvyk zcela zevšeobecněl v druhé čtvrtině 20. století. Pro zámožné vesnické rodiny znamenal jistou společenskou prestiž, zatímco v chudobných byl poměřován finančními možnostmi a potřebností věci k živobytí.