Fotografie zachycuje perlu české automobilové výroby Voiturettu typu A, která byla produktem slavné firmy Laurin & Klement. V roce 1895 se v Mladé Boleslavi sešli dva muži, kteří dokázali skvěle skloubit své představy o podnikání a technickém pokroku. Knihkupec Václav Klement a mechanik Václav Laurin založili podnik, který se brzy stal známým po celé Evropě.
Od velocipedů k automobilu
Václav Klement propadl novému sportu a stal se vášnivým „velocipedistou“. Když však reklamoval u ústecké kanceláře německé firmy Seidel & Naumann zakoupené kolo Germania, dostalo se mu odpovědi, že žádost musí být napsána „ve srozumitelném jazyce“, tedy německy. Rozhodl se nejen, že si kolo sám opraví, ale že podobného zážitku ušetří své české spoluobčany a začne kola vyrábět. Ideálního partnera pro podnikání našel v osobě strojního zámečníka Václava Laurina, který přišel do Mladé Boleslavi z Turnova za stejným cílem – vyrábět bicykly. Prvním produktem firmy Laurin & Klement byla skromná řada modelů jízdních kol značky Slavia.
Roku 1905 firma definitivně skončila s výrobou jízdních kol a nosným programem se staly motocykly. Ani u nich ale dlouho nezůstalo. Už roku 1906 firma představila a začala prodávat také první automobil vlastní konstrukce. Voituretta typu A, jak se vozidlo jmenovalo, byl lehký dvoumístný stroj. Základní model byl dále modifikován zvýšením objemu motoru a celkovým zvětšením rozměrů. Tak vznikly typy B, C i velký typ E. Mladoboleslavské automobily už nenesly název Slavia, prodávaly se pod značkou Laurin & Klement a na jejich chladiči se objevilo nové logo firmy. Konstrukčně vycházely všechny z typu A, postupně měly jen dokonalejší motory, převodovky a vybavení.