Vhodně zabalené ovoce vypadá díky optickému klamu zralejší

Pomeranče zabalené v oranžovém obalu vypadají na první pohled zralejší. Citrónům zase prospívají obaly žluté. Známý obchodnický trik využívá jednoduchou optickou iluzi.  

21.08.2024 - Martin Reichman



Možná se vám to také stalo. Koupíte si v obchodě na pohled dokonale zralé pomeranče a doma nad nimi jen nevěřícně kroutíte hlavou. Jasně oranžové ovoce najednou vypadá poněkud nedomrle a nezrale. Podobnou zkušenost učinil před časem i psycholog Karl Gegenfurtner z univerzity v německém Giessenu a rozhodl se zjistit, čím je rozdíl ve vnímání barev ovoce způsobený. Může za to snad vhodné nasvícení nebo jde o jiný obchodnický trik?

Ukázalo se, že úroveň nasvícení v tomto případě nehrála nejdůležitější roli. Tou byla, možná poněkud nečekaně, barva síťky, v níž bylo ovoce zabalené. Oranžový obal totiž způsobil, že se ovoce zdálo oranžovější, než ve skutečnosti bylo.

Ve světě barevných iluzí

Vysvětlení tohoto podivuhodného triku tkví v tzv. Munker-Whiteově iluzi. Barvy vnímané lidskou myslí totiž neberou v úvahu pouze barvu objektu, na který se díváme, ale také barvy, které ho obklopují. Jinými slovy, změnou barvy obalu (v tomto případě oranžové síťky) měníme také naše vnímání celé oblasti a tím i ovoce uvnitř.

Nezralý pomeranč v oranžové síťce (A), bez obalu (B) a s Munker-Whiteovou mřížkou (C). (foto: i-Perception, Karl Gegenfurtner, CC BY 4.0)

Podstatu Munker-Whiteovy iluze nastiňuje řada populárních obrazců kolujících internetem. V nejčastější podobě je znázorněn jako obraz složený s několika koulí, přes které jsou nakreslené různobarevné čáry. Koule, které na první pohled vypadají že jsou různobarevné, jsou ve skutečnosti všechny stejné a jejich barevné vnímání je dané jen optickou iluzí způsobenou překrývajícími čarami.

Různé podoby Munker-Whiteovy iluze. Koule vlevo mají všechny stejnou barvu. Stejně tak i oba šedé obdélníky vpravo jsou stejné. (zdroj: Wikimedia Commons, PDM 1.0)

V jiné podobě demonstrují stejnou optickou iluzi obrazce s šedými obdélníky, které překrývá černobílá mřížka. Přestože jsou oba šedé obdélníky totožné, vlivem zkresleného vnímání se zdá, že obdélník v levé části je výrazně tmavší než ten vpravo.

Stejný trik podle německého psychologa používají i obchodníci, když balí ovoce a zeleninu do obalů odpovídajících zralým odstínům. Myslete na to nejen při nákupu pomerančů.


Další články v sekci