V peruánské Amazonii žil největší říční delfín známé historie

Paleontologové objevili fosilii velkého říčního delfína, který žil před 16,5 miliony let v oblasti dnešní Amazonie.

24.03.2024 - Stanislav Mihulka

Říční delfíni představují vyhraněnou ekologickou skupinu kytovců. Většina z nich je dnes kriticky ohrožena. Žijí v mohutných říčních tocích a navzdory podobnému vzhledu si navzájem nejsou blízce příbuzní. Představují evoluční pohrobky různých skupin kytovců, které v minulosti obývaly Zemi.

Aldo Benites-Palomino z Curyšské univerzity a jeho kolegové nedávno popsali nový druh říčního delfína, jehož fosilie objevila výprava paleontologů, která v roce 2018 prozkoumala 300 kilometrů peruánské části toku řeky Rio Napo. Jde o lebku a fragment další lebky. Popis delfína nedávno zveřejnil odborný časopis Science Advances.

Největší říční delfín

Nově objevený delfín nese jméno Pebanista yacuruna podle dávného amazonského biotopu Pebas a kečuánského výrazu yacuruna, který označuje mýtické vodní stvoření z peruánské Amazonie. Pebanista žil před 16,5 miliony let v období miocénu a na délku měřil 3-3,5 metru, což z něj dělá největšího známého říčního delfína historie.

Peruánská Amazonie tehdy vypadala úplně jinak,vysvětluje Benites-Palomino. „Většina byla pokrytá rozsáhlým systémem jezer a bažin zvaným Pebas, který byl mozaikou vodních, mokřadních a suchozemských ekosystémů.Vědci původně předpokládali, že pebanista byl blízkým příbuzným dnešních říčních delfínů v Amazonii. Ukazuje se ale, že mu jsou příbuznější dnešní říční delfíni z jižní Asie.

Pebanista patřil k posledním výhonkům třetihorní skupiny delfínů Platanistoidea, která obývala oceány před od doby před 24 miliony let. Když se krajina Pebas začala měnit do podoby moderní Amazonie, došlo zřejmě k tomu, že mizela kořist, kterou se pebanista živil. To podle vědců vedlo k jeho nevyhnutelnému konci.