V Číně otevřeli nejdelší most vedoucí přes moře: Odolá zemětřesení i supertajfunu

Nový čínský supermost, spojující hongkongský ostrov s pevninskou Čínou, má odolat zemětřesení o síle až 8,0 stupně, supertajfunu či nárazu velké nákladní lodě.

24.10.2018 - Martin Reichman



Nový, 55 kilometrů dlouhý most Hongkong-Ču-chaj-Macao, který spojuje čínskou pevninu s hongkongským ostrovem Lantau, se stal nejdelším mořským mostem na světě. Dosavadním rekordmanem byl v tomto směru 32,5 kilometrů dlouhý most Tung-chaj Ta-čchiao spojující Šanghaj s přístavem Jang-šan v provincii Če-ťiang. Cestu mezi hongkongským ostrovem a pevninou zkrátí nový most z tří hodin na pouhých 30 minut. Součástí mostu jsou dvě šestiproudové silnice a 6,7 kilometru dlouhý podmořský tunel.

Stavba velkolepého projektu za 20 miliard dolarů (přes 449 miliard Kč) odstartovala v prosinci 2009 a dokončena měla být v roce 2016. Výstavbu zbrzdilo zkoumání dopadu projektu na životní prostředí, vyšetřování korupce i překročení rozpočtu

TIP: Nekonečné klenby: 7 nejdelších mostů světa

Přestože jde o technologicky unikátní projekt, provází jej i mnoho kontroverzí. Během stavby přišlo o život devět dělníků a dalších více než 200 bylo zraněno. Většina úmrtí byla spojena s pádem z velké výšky. Především na hongkongské straně je ale stavba vnímána jako další krok ve snaze o připoutání zvláštní administrativní oblasti k pevninské Číně. Most představuje klíčový prvek plánu Pekingu pro těsnější propojení 11 měst delty Perlové řeky, která je domovem 68 milionů lidí. Nelibost vzbudila stavba také u ochránců přírody, kteří v ní vidí ohrožení pro populaci bílých delfínů. Část odborníků považuje megalomanskou stavbu za plýtvání veřejnými prostředky a z dopravního hlediska za zbytečnou.

  • Zdroj textu

    Profimedia, The Guardian, ČRo

  • Zdroj fotografií

    Profimedia


Další články v sekci