Mrija vstává z popela: Ukrajinští konstruktéři potvrdili plány na obnovu zničeného obřího letadla
Ukrajinští konstruktéři potvrdili plány na obnovu obřího letadla Antonov An-225 přezdívaného Mrija. Náklady se mají vyšplhat na více než 500 milionů eur (v přepočtu téměř 12 miliard korun)
Odhodlání znovupostavit Mriju, kterou zničili na konci února ruští okupanti na mezinárodním letišti v Hostomelu, oznámili ukrajinští konstruktéři krátce po zveřejnění snímků poškozeného letadla. Nyní se zdá, že obří letoun skutečně může povstat z popela. Zástupci společnosti Antonov oznámili, že plány na rekonstrukci jsou v plném proudu.
Obří letoun vznikl v 80. letech minulého století primárně k přepravě sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Tým konstruktéra letadel Olega Konstantinoviče Antonova využil při stavbě letounu zkušenosti, získané při vývoji a stavbě stroje AN 124 Ruslan – do té doby největšího existujícího letadla, vyvinutého pro přepravu těžké vojenské techniky a nadměrných nákladů.
Nové letadlo mělo delší trup, prodloužená a zesílená křídla a nově dvě svislé stabilizační ocasní plochy, které bránily vzniku nebezpečných vzdušných vírů nad svislým kormidlem. Stroj byl ale ochuzen o zadní sklopné dveře, aby se ušetřilo na hmotnosti, výrobních nákladech a urychlil se vývoj. Nové letadlo dostalo jméno Mrija (ukrajinsky „Sen“), do evidence NATO se však dostalo pod označením Cossack (Kozák). Pokud byla Mrija plně naložena, zvedaly motory Lotarev D-18T do výšky neuvěřitelných šest set tun.
Poprvé a naposled
Mrija byla postavena v rekordně krátkém čase tři a půl roku. První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988. S raketoplánem Buran Mrija vzlétla 13. května 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij (Ramenskoje) na kosmodrom Bajkonur. První a zároveň i poslední let, při kterém se raketoplán podíval do vesmíru, se uskutečnil 15. listopadu 1988. Původně se počítalo s třídenní misí, nakonec kosmoplán letěl jen 3 hodiny. Po dvou obletech Země přistál na k tomuto účelu postavené přistávací dráze na kosmodromu Bajkonur.
Letoun An-225 Mrija na snímku s raketoplánem Buran na hřbetě (foto: Antonov Airlines, CC0)
Po zrušení programu raketoplánů v Rusku byl letoun v roce 1994 odstaven na letišti v Hostomelu. Do té doby měl nalétáno 200 letových hodin a absolvoval 347 letů. Několik let čekal na opětovné vzlétnutí a do vzduchu se znovu dostal až 7. května roku 2001 po zásadní modernizaci motorů a elektroniky. Později se využíval k přepravě nákladů.
Mrija vstává z popela
Společnost Antonov nyní oznámila, že projekt přestavby již odstartoval s tím, že k dispozici je přibližně 30 % komponent potřebných k sestavení nového letadla. Původní odhady na obnovení Mriji výrobce odhadoval na více než 3 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 70 miliard korun) a hotová měla být do pěti let. Nový rozpočet počítá s výrazně nižší částkou – přibližně 500 milionů eur (v přepočtu téměř 12 miliard korun).
TIP: Sky Cruise: Létající loď, téměř jako z verneovky Robur dobyvatel!
Na obnově letounu se má podílet mezinárodní konsorcium s účastí leteckých společností z různých zemí světa. „V současné době zvažuje možnosti získání finančních prostředků z různých zdrojů a prověřujeme návrhy mnoha organizací, které jsou připraveny se do projektu rekonstrukce zapojit,“ uvedli zástupci společnosti Antonov pro CNN. Společnost dále uvedla, že je připravena koordinovat výzkum, návrh, montáž a realizaci konstrukčních prací.