Francouzská stíhačka Nieuport 17: Mrštný drobek ze země galského kohouta
Nejznámější z typů francouzského leteckého výrobce Nieuport vznikl v roce 1915. Dřevěná konstrukce letounu se vyznačovala neobvyklým uspořádáním křídel.
Stíhačka Nieuport 17 byla takzvaným jedenapůlplošníkem, neboť spodní křídlo bylo výrazně menší než horní. Díky tomu vynikal lehký letoun skvělou manévrovatelností a stoupavostí.
Tento koncept použili konstruktéři už u předchozího typu Nieuportu 11. Sedmnáctka se od něj odlišovala výkonnějším motorem a celkově propracovanější konstrukcí, jejíž drak postavil konstruktér Gustave Delage pro agregát Le Rhône 9J.
Standardní výzbroj představoval synchronizovaný kulomet Vickers umístěný před kokpitem. Na frontu se nový stroj dostal v březnu 1916 a 2. května se první jednotkou zcela vyzbrojenou tímto typem stala Escadrille N.57, do konce roku už se nacházel ve výzbroji všech stíhacích jednotek francouzského letectva.
Nieuport 17 C.I
- OSÁDKA: 1 muž
- DÉLKA: 5,8 m
- VÝŠKA: 2,4 m
- ROZPĚTÍ HORNÍHO KŘÍDLA: 8,16 m
- PRÁZDNÁ HMOTNOST: 375 kg
- VZLETOVÁ HMOTNOST: 560 kg
- POHONNÁ JEDNOTKA: rotační motor Le Rhône 9J
- VÝKON POHONNÉ JEDNOTKY: 82 kW
- MAX. RYCHLOST: 167 km/h
- DOLET: 249 km
- DOSTUP: 5 300 m
- STOUPAVOST: 5,7 m/s
- VÝZBROJ: 1× kulomet Vickers ráže 7,7 mm, případně nesynchronizovaný Lewis stejné ráže nad horním křídlem nebo kombinace obojího
TIP: Německé stíhačky Albatros: Elegantní lovec císaře Viléma (1)
S nieuportem tak bojovala téměř všechna největší francouzská stíhací esa včetně Georgese Guynemera či Charlese Nungessera. Stroj si objednali i Britové, neboť byl lepší než jejich vlastní stíhačky a používali ho také američtí dobrovolníci z Escadrille Lafayette. V Itálii, Rusku i Británii se stroj dokonce licenčně vyráběl. Od konce roku 1916 začaly být nieuporty doplňovány a postupně nahrazovány novými stíhačkami SPAD.