Vlak legií: Pohyblivé muzeum sibiřské anabáze československých vojáků
Československá obec legionářská dosáhla po několika letech usilovného snažení a shánění (nejen) finančních prostředků vítězství. Po kolejích Čech, Moravy, Slezska a Slovenska se prohání vlaková souprava, která je vzpomínkou na jednu z nejzvláštnějších epizod československých dějin
Československá obec legionářská sdružuje účastníky boje za svobodu ve druhé světové válce a novodobé válečné veterány, pozůstalé po účastnících národních odbojů a různé další příznivce. Důležitým mezníkem v činnosti obce byl V. manifestační sjezd v roce 2011, který mimo jiné rozhodl o realizaci projektu LEGIE 100. Ten se uskutečňuje za podpory vlády České Republiky a ministerstva obrany ČR a jeho cílem je připomenout zásluhy československých legionářů na vzniku samostatného Československa. Takzvaný Legiovlak je dosud největším a nejhmatatelnějším výsledkem pilné práce této organizace.
Svědek dob minulých
Předchůdci Legiovlaku byly soupravy z let 1918–1920, kdy se nejdříve jednalo o nahodile sestavované ešelony, určené pouze k co nejrychlejšímu opuštění bachmačského nádraží. Postupem času byly ešelony organizovány a každý vagon v nich měl vlastní funkci a význam. Legiovlak je pak spíše průřezem nejtypičtějších vozů, které jste mohli v legionářských vlacích zahlédnout, než kopií jednoho z takových ešelonů.
Mezi zásadní vozy této novodobé soupravy patří jistě zdravotnický vagon s expozicí dobových lékařských nástrojů, velmi věrně zhotovená a vybavená těpluška, krejčovský či kovářský vagon nebo kulometný vůz. Bonusem je určitě dobově vyhlížející lávočka – prodejna suvenýrů a publikací vážících se k čs. legiím, nemluvě o profesionálních průvodcích, kteří ve vlaku a vlakem doslova žijí.
Technická náročnost takové rekonstrukce je nemalá, přesto se však věc povedla a legionářský vlak v roce 2017 opět cestuje po českých (a slovenských) kolejích. Bližší informace o jízdním řádu Legiovlaku, který je vypsán až do začátku prosince tohoto roku, najdete na adrese www.csol.cz/legiovlak.