Odvrácená strana sdílení kol: Desetitisíce vraků na čínských cyklohřbitovech
Kolo je v Číně nejoblíbenějším dopravním prostředkem. Problémy ale v poslední době způsobují především služby spojené s jejich sdílením. Množství bicyklů ale i elektrokol v ulicích mnoha čínských velkoměst roste doslova raketovým tempem.
Jízda čínského cyklodraka
Spolu s rostoucím počtem kol, roste i počet těch nepojízdných a poškozených. Velká část z nich pak končí v místě, kde právě dosloužily. Provozovatelé je pak ve spolupráci s policií a úřady svážejí na improvizované cyklohřbitovy, kde se jim dostává nezbytné údržby. Poptávka ale v tomto směru zcela překračuje kapacity servisních služeb.
Dokládají to snímky z cyklohřbitovů společnosti OFO ve východním Pekingu, Siang-jangu a dalších čínských měst. OFO patří mezi největší hráče na čínském trhu, své služby ale nabízí i ve Spojených státech, Británii, Singapuru, Rakousku, Austrálii, v Japonsku a dalších zemích světa. Od loňského roku firma působí také v Praze.
Opravám nepojízdných a poškozených strojů se na jednom z pekingských shromaždišť věnuje jen zhruba desítka lidí. Mezi nejčastější poškození patří píchlé duše, přetržené řetězy, následky havárií a také poškozené QR kódy, které slouží k odemykání kol a k úhradám pronájmu. Za pracovní den zvládne jeden opravář zprovoznit přibližně 25 až 28 kol. Pohled na nekonečné řady jízdních kol je tak na konci pracovní doby doslova skličující.
TIP: Projekt sdílených deštníků vydržel jen 3 měsíce: Téměř nikdo je nevracel
Podle odhadů, které zveřejnil v březnu 2017 deník China Daily, se v roce 2020 bude sdílená ekonomika podílet 10 % na celkovém HDP země. V roce 2025, který Čína spojuje s ambiciózním plánem modernizace průmyslu „Made In China 2025", tj. obdobou evropského „Průmysl 4.0“, má sdílená ekonomika představovat dokonce celou jednu pětinu domácího HDP. Meziročně má celý sektor růst až o 40 %.