Země je pravděpodobně schopna účinné regenerace, pokud k ní dostane příležitost

Modelování změn klimatu v průběhu historie naší planety potvrdilo významnou roli mechanismu silikátového zvětrávání. Podle vědců funguje jako stabilizátor globálního klimatu...

21.11.2022 - Stanislav Mihulka

Planety a měsíce Sluneční soustavy představují víceméně nehostinné světy, na kterých panují z našeho pohledu extrémní a v některých případech i nestabilní podmínky. Nápadnou výjimkou je v tomto směru naše Země, která se může pochlubit dlouhodobě stabilním klimatem. Odborníci jsou přesvědčeni, že existují konkrétní mechanismy, které udržují podmínky na naší planetě v relativně úzkém rozmezí.

Constantin Arnscheidt a Daniel Rothman z amerického Massachusettského technologického institutu (MIT) prostudovali mechanismus, který zřejmě hraje v udržování stability klimatu významnou rolu. Jde o tzv. zvětrávání silikátů, při němž je díky chemickým reakcím v horninách vysáván z atmosféry oxid uhličitý.

Tlumič klimatických změn

Vědci v rámci výzkumu, který minulý týden zveřejnil odborný časopis Science Advances, využili počítačové modelování k analýze výkyvů klimatu v historii naší planety. V úvahu vzali časové měřítko desítek milionů let. Zároveň ale pracovali i na mnohem jemnější škále stovek tisíců let. Podle jejich zjištění teplota na Zemi v tomto jemnějším časovém měřítku sice kolísá, nahoru i dolů, ale výkyvy nepřesahují určitou mez.

Arnscheidt s Rothmanem si všimli, že čas, který naše planeta potřebuje k vyrovnávání zmíněných výkyvů, představuje asi 100 tisíc let, což je podle nich v souladu s rychlostí silikátového zvětrávání. Tento mechanismus je již dlouho považován za jednoho z kandidátů pro udržování stability pozemských podmínek. Arnscheidt a Rothman teď poprvé tuto představu podpořili reálnými daty. Z jejich výzkumu mimo jiné plyne, že by si Země zřejmě poradila i se současným oteplováním planety, pokud by k tomu měla dostatek času.

Podle nás jde o silnou podporu myšlenky, že silikátové zvětrávání je výkonný stabilizátor klimatu,uvádějí autoři studie. „Naše výsledky rovněž podporují představu stabilního klimatu, stejně jako modely dlouhodobého vlivu antropogenních emisí uhlíku, a také myšlenku planetárních vědců, že mechanismus stabilizace klimatu zvětráváním hornin hraje významnou roli ve výsledné obyvatelnosti planety.

TIP: Země odráží méně slunečního záření: Podle vědců jde o důsledek klimatických změn

Studie vědců tak na jedné straně přináší dobré zprávy – Země je schopna účinné regenerace, pokud k ní dostane dostatek času. Pokud však lidstvo nezpomalí svůj dopad na životní prostředí, nemusí naše planeta k této regeneraci vůbec dostat příležitost.