Zastaralá vojenská technika během druhé světové války (5): Stíhačka Avia B-534

Druhoválečné armády během šesti let konfliktu představily širokou škálu moderních technologií. Prakticky všechny zúčastněné strany ale z nejrůznějších důvodů ve svém inventáři držely i velmi zastaralé zbraně, ať už šlo o letouny, pěchotní pušky či dokonce meče. I ty ale někdy dokázaly překvapit

24.11.2020 - Jan Kozák



Dvojplošné stíhačky s pevným podvozkem Avia B-534 sloužily v řadách čs. letectva od roku 1935, již v té době se ale jednalo o relativně zastaralý design. Vývoj jednoplošné Avie B-35 ale začal příliš pozdě a v době mnichovské krize v září 1939 tak čs. letectvo disponovalo necelými čtyřmi stovkami strojů B-534 a Bk-534.

Ve slovenských službách

Válečná kariéra B-534 tím ale teprve začala. Všechny kusy na českém území převzali po březnu 1939 Němci, 66 strojů zůstalo Slovenským vzdušným zbraním. V jejich barvách prodělaly i křest ohněm během takzvané Malé války na konci března 1939 a v září téhož roku pak doprovázely německé střemhlavé bombardéry Ju 87 během polského tažení.

Nejrozsáhlejšího nasazení se avie dočkaly po zahájení operace Barbarossa, kdy s nimi Slováci odlétali celkem 1 119 bojových akcí a v 58 případech se dostaly do souboje se sovětskými stíhačkami. Při nich si připsali minimálně čtyři sestřely letounů Polikarpov I-16. Problémy s dodávkami náhradních dílů a především opotřebení již silně zastaralých letounů ale nakonec způsobily stažení všech slovenských avií zpět na Slovensko, kde tvořily jádro vzdušných zbraní až do jejich zániku v létě 1944.

Poslední sestřel na čtyřech křídlech

Kromě slovenského letectva provozovaly avie také vzdušné síly Bulharska, Rumunska a Řecka. Nejvíce strojů – celkem 78 – vlastnila prvně jmenovaná země, přičemž 46 z nich 1. srpna 1943 odstartovalo proti náletu amerických bombardérů B-24 Liberator na ropná pole v Ploješti. Nízká rychlost a slabá výzbroj ex-československých dvojplošníků ale zabránily účinnému záchytu. V té době již beznadějně zastaralé avie nicméně Bulhaři používali až do léta 1945.

TIP: Československé zbraně vyvinuté z německých vzorů: Stíhačka Avia S-199

Poslední bojovou kapitolou v kariéře B-534 se stalo Slovenské národní povstání, během kterého takzvaná Kombinovaná letka tvořící celou vzdušnou sílu povstalců získala mimo jiné i čtyři bojeschopné avie. Dne 2. září 1944 pak František Cyprich v kokpitu jedné z nich sestřelil maďarský transportní letoun Ju 52/3m, čímž zaznamenal historicky poslední potvrzený sestřel na dvojplošníku s pevným podvozkem. Konce povstání se dočkaly pouze dva stroje, které po porážce SNP pozemní personál zničil.


Další články v sekci