Zajímavý experiment: Proč ženy platí za stejné zboží víc než muži?
Dominik Utton se svou ženou Heidi se rozhodli porovnat, kolik stojí stejné zboží určené ženám a mužům. Do nákupního košíku vložili džíny, hodinky, časopisy a další zboží. A jaký byl výsledek? Ohromující!
Pro začátek zašli oba manželé do trafiky. Dominik si pořídil za 3,99 liber časopis pro pány GQ, Heidi pořídila srovnatelný dámský časopis Elle za 4,10 liber. Při porovnání ceny časopisu a počtu stránek zjistili, že dámská verze je o 98 pencí dražší než časopis pro pány. Rozdíl činil rozhodně ne zanedbatelných 64 procent.
Boty, čistírna, oblečení…
Druhým nákupem byly sportovní boty – na pohled totožné boty, od stejného výrobce byly v dámské verzi dražší o 5 liber (9 procent). Lépe nepochodili ani v čistírně, kde Heidi zaplatila 6,5 libry, kdežto Dominik jen 4,10. Rozdíl 2,40 libry v tomto případě činil 59 procent.
Čtvrtou položkou na nákupním seznamu byly trička – oba manželé opět zvolili stejnou značku a velmi podobné provedení. Výsledek? 12 procent v neprospěch Heidi. Ještě výraznější rozdíl přinesl nákup „unisex“ trička – „pánská“ velikost vyšla na 49,50, „dámská“ velikost na rovných 80 liber. Ani v hodinářství Heidi neušetřila – obdobný typ hodinek od stejného výrobce vyšel v dámské verzi na 21 liber, v pánské jen 15,60 liber.
Drogerie, kabelka, džíny i návštěva kadeřnictví...
Sedmý společný nákup uskutečnili oba manželé v parfumerii – za toaletní vodu od stejného výrobce a ve stejném objemu zaplatila Heidi (55 liber) o 15 % více, než Dominik (48 liber). Za holící břity zaplatila Heidi o libru více, za deodorant o 20 pencí více.
Stejný scénář se opakoval i v případě nákupu kožené brašny (či kabelky chcete-li) – Dominik ji pořídil za 84 liber, Heidi musela zaplatit 130 liber (tedy o 55 % více). Džíny pro Dominika – 99 liber, stejné džíny pro Heidi – 140 liber.
K poslednímu nákupu vyrazili Dominik i Heidi do kadeřnictví. Přestože z nabídkového listu zvolili časově i technicky srovnatelné procedury, Heidi za svůj sestřih zaplatila o 5,40 libry více, než Dominik.
Dominik | 396,42 £ |
Heidi | 555,04 £ |
Rozdíl | 158,62 £ (40 %) |
Růžová přirážka?
Dominik i Heidi se po zjištění, že ženský nákup vyšel o těžko uvěřitelných 40 % dráž, než ten Dominikův, pochopitelně pídili po důvodech rozdílných cen. Podle obchodníků je rozdíl způsoben především tvrdou konkurencí na „ženském“ trhu – obaly pro výrobky určené ženám musejí být lákavější a propracovanější, což se odráží na konečné ceně. Obchodníci a výrobci musejí také u výrobků určených ženám více investovat do reklamy.