Výška stropu v místnosti může podle australských vědců ovlivnit výsledky testu
Zní to možná bláznivě, ale nová studie australských vědců naznačuje, že velké a otevřené místnosti s vysokými stropy negativně ovlivňují schopnost studentů se soustředit.
Žijeme v určitém prostředí, které na nás, ať chceme nebo nikoliv, působí. Podle australských vědců může mít tvar a velikost místnosti vliv na naše kognitivní funkce. Badatelé ze dvou australských univerzit se zaměřili na to, jak výška stropu ovlivňuje výsledky studentů v testech. Ukázalo se, že vyšší stropy výsledky testů zhoršují.
Psycholožka Isabella Bowerová z Univerzity Jižní Austrálie a její spolupracovníci již dříve zjistili, že existuje vztah mezi kognitivními schopnostmi a vnímanou velikostí okolí. Tehdy k tomu použili sledování aktivity mozku a virtuální realitu. Nyní se svá dřívější zjištění rozhodli ověřit v praxi.
Zkoušky a stropy
V rámci rozsáhlého výzkumu badatelský tým analyzoval výsledky zkoušek 15 400 vysokoškolských studentů ze tří australských kampusů během 8 let. Vědci přihlíželi k tomu, jaké výsledky bylo možné očekávat vzhledem k práci studentů během kurzu – a jaké pak byly reálné výsledky zkoušek. Podrobnosti tohoto pozoruhodného výzkumu uveřejnil odborný časopis Journal of Environmental Psychology.
Badatelé zjistili, že v místnostech s vyššími stropy studenti dosahují horších výsledků ve srovnání se zkouškami v místnostech se stropy v běžné výšce. Tento vztah platí i při zahrnutí věku a pohlaví studentů, doby v rámci roku, předmětu zkoušky a předešlé zkušenosti studenta. Bowerová s kolegy zároveň přiznávají, že není jasné, jakým konkrétním mechanismem vyšší stropy na studenty působí. Kromě tvaru a velikosti místnosti může hrát roli i větší počet studentů, rozdílná teplota vzduchu nebo vlhkost. Budoucí výzkum by mohl napovědět víc.