Velká oblast Londýna má být vyhrazena pěším a cyklistům
Jak dostat z ulic auta a zároveň nezahltit v době pandemie hromadnou dopravu? Starosta Londýna má jasný plán – ulice v centru budou vyhrazeny pouze pěším a cyklistům
Plán oznámený starostou Londýna Sadiqem Khanem je velmi ambiciózní – část komunikací v samém centru města by měla být nově vyhrazena pouze pěším a cyklistům. Opatření se má dotknout také mostů Waterloo Bridge a London Bridge.
Podle Khana představuje současná pandemie koronaviru největší výzvu pro londýnskou dopravní síť v historii. Omezení vjezdu aut má snížit podíl individuální dopravy ve městě. Omezení se ale významně dotkne i hromadné dopravy – během procesu uvolňování protiepidemiologických opatření je podle starosty důležité dodržovat sociální odstup, což se vylučuje s přecpanými vozy městské hromadné dopravy.
Vedle omezení automobilové dopravy se zvýší také některé místní dopravní poplatky a zrušeny mají být i slevy pro cestující v MHD. „Pokud chceme zajistit, aby byla doprava v Londýně bezpečná a chceme udržet Londýn konkurenceschopným, nemáme jinou možnost než vrátit londýnské ulice lidem,“ uvedl starosta ve svém prohlášení. Práce na dopravních omezeních by měly být dokončeny do šesti týdnů, přičemž není úplně jasné, zda se má jednat o dočasné opatření nebo půjde o změnu trvalejšího charakteru.
TIP: Stání v dopravních zácpách nás ročně vyjde na desetitisíce
Omezení individuální a hromadné dopravy se netýká jen Londýna, podobné kroky zavádí i řada dalších měst. V italském Miláně se má během letošního léta přeměnit 35 kilometrů městských silnic na cyklostezky a pěší zóny. Starosta Paříže vyčlenil 300 milionů eur na budování sítě cyklostezek, které mají v řadě případů kopírovat trasy metra a nabídnout tak alternativu k veřejné hromadné dopravě. Silnice na pěší zóny a trasy vyhrazené cyklistům se mění také v kolumbijské Bogotě, anglickém Manchesteru nebo například americkém Seattlu.