Útok kosatek: DNA mrtvoly žraloka odhaluje drama z mořských hlubin

Australští biologové řešili pozoruhodný detektivní případ s pětimetrovým žralokem bílým, jehož mrtvolu vyplavilo moře na pobřeží Austrálie

02.12.2023 - Stanislav Mihulka

Letos v říjnu byl na pláži u města Portland v australském státě Victoria nalezen mrtvý žralok bílý (Carcharodon carcharias). Z obávaného predátora toho nezbylo mnoho, v podstatě jen hlava a páteř s ocasem. V blízkém zálivu Bridgewater byla pár dní před vyplavením mrtvoly žraloka spatřena skupina kosatek dravých (Orcinus orca) a nález tak okamžitě vzbudil spekulace, zda nejde o výsledek útoku těchto mořských dravců.

O kosatkách se ví, že jsou schopné útočit na žraloky, zabít je a smlsnout si na jejich játrech, která jsou pro ně očividně pochoutkou. Podobné chování bylo až až doposud zaznamenáno takřka výhradně v okolí břehů jižní Afriky. Nedávný australský nález se proto dočkal pečlivého, doslova detektivního vyšetřování.

Když útočí kosatky

Vědci vyšli z toho, že se již dříve objevily zprávy o útocích kosatek na žraloky modré (Prionace glauca) a žraloky mako (Isurus oxyrinchus) v oblasti jižního pobřeží Austrálie, u Klokaního ostrova a Neptunových ostrovů. Tyto útoky ale doposud nebyly potvrzeny. Odborník na mořskou ekologii Adam Miller z australské Deakinovy univerzity a jeho spolupracovníci proto provedli pitvu pozůstatků objeveného žraloka a nalezené stopy potvrdily, že útočníky skutečně byly kosatky dravé.

TIP: Obávaní žraloci bílí jsou v oceánu kořistí: Jejich lovcem ale tentokrát není člověk

Definitivní potvrzení poskytla genetika. Badatelé odebrali z míst, kde byly na mrtvole žraloka patrné stopy zubů, vzorky pro analýzu DNA a následné analýzy jednoznačně ukázaly, že se v místech kousanců vyskytuje DNA kosatek. Jde o první jednoznačný důkaz lovu žraloků bílých kosatkami u břehů Austrálie.