Suchoj Su-25: Nestárnoucí proudový letoun slouží již přes 40 let
Nestárnoucí stroj Su-25 vstoupil do služby v roce 1981 a díky modernizacím slouží dodnes
V roce 1968 začal v SSSR vývoj nového letounu pro přímou vzdušnou podporu pozemních sil a prototyp byl zalétán v únoru 1975. Stroj nazvaný Suchoj Su-25 vstoupil do služby v roce 1981, záhy si získal přezdívku „Grač“ („Havran“) a takřka ihned se zapojil do války v Afghánistánu. Tam si vydobyl velkou slávu a popularitu zejména díky své zcela mimořádné odolnosti (jediné srovnatelné letadlo v tomto smyslu je americký A-10), spolehlivosti a ničivé síle, kterou kromě 30mm dvouhlavňového kanónu zajišťovala výzbroj na 11 závěsných bodech.
V Afghánistánu odlétaly „Grače“ přes 60 000 misí, ale jejich kariéra pak pokračovala i v dalších konfliktech, protože letoun se i rozsáhle exportoval. Zasáhl tak do bojů v Evropě, Asii, Africe a Jižní Americe. K uživatelům se zařadilo i Československo, které získalo celkem 36 jednomístných Su-25K a dvoumístných Su-25UBK. Díky typickému vzhledu se závěsníky přesahujícími hrany křídla u nás Su-25 získal přezdívku „Hrábě“ a sloužil až do roku 2000.
Su-25
- Délka: 15,53 m
- Rozpětí: 14,36 m
- Vzletová hmotnost: 17,35 t
- Max. rychlost: 975 km/h (0,8 Ma)
- Dolet: 500 km
- Dostup: 7 000 m
- Pohonná jednotka: 2× Tumanskij R-95Š
- Výzbroj: 1× 30mm kanón GŠ-30-2, až 4 400 kg bomb
- Osádka: 1 muž
Rusové potom pochopitelně povedenou konstrukci zdokonalovali zejména po stránce elektroniky, jež rychle stárla, takže se nakonec objevil i Su-25TM (čili Su-39) schopný nosit radar, což mu při porovnání se základní verzí dává možnost plnohodnotně bojovat i v noci či za špatného počasí. Byl vyvinut i palubní Su-25UTG pro výcvik pilotů na letadlových lodích. Dá se předpokládat, že oblíbený „Grač“ bude ve službě ještě dlouho.