Studie potvrzuje, že elektrické automobily produkují méně CO2 než benzinová auta
Dlouholetý spor je konečně vyřešen: Používání automobilů na elektřinu v celkovém úhrnu snižuje množství skleníkových plynů
Elektrická vozidla produkují méně oxidu uhličitého než ta benzinová. Platí to pro drtivou část světa s ohledem na složení energetického mixu. Ukázala to studie britských a nizozemských univerzitních vědců zveřejněná v časopise Nature Sustainability. Podobný přínos vědci připisují také elektrickým tepelným čerpadlům.
Silniční doprava a vytápění domácností se na emisích ze spalování fosilních paliv podílejí 24 %. Automobily poháněné elektřinou tak představují efektivní způsob, jak tyto emise snížit. Ekologičnost provozu elektromobilů ale není ve všech koutech světa stejná – důležitý je především způsob, jakým je elektrická energie v daném místě vyráběna, efektivita dodávek energie a účinnost samotného vozidla.
Vědci z univerzit v Exeteru, Nijmegenu a v Cambridgi se pokusili zhodnotit celý životní cyklus elektřinou poháněných vozidel a topných zařízení. Z jejich závěrů vyplývá, že přestože výroba elektřiny stále zahrnuje značné množství fosilních zdrojů, vyprodukují elektroauta méně CO2 než konvenční automobily využívající fosilní paliva. Nižší emise CO2 vědci přiznávají 53 z 59 regionů světa, což odpovídá 95 % světa.
TIP: Proč je lodní doprava nejméně ekologickou formou transportu zboží?
Výjimkou jsou země silně závislé na energii z uhlí jako je například Polsko. V zemích jako je například Švédsko, které produkuje většinu své elektrické energie z obnovitelných zdrojů nebo ve Francii, která využívá jako zdroj energie jádro, činní úspora CO2 až 70 %. Ve Velké Británii by se úspora emisí pohybovala okolo 30 %. Studie také podle vědců ukázala, že širší využití elektrických topných systémů by do roku 2050 mohlo přinést celosvětové snížení emisí uhlíku až o 0,8 gigatuny, což představuje zhruba ekvivalent dnešních emisí Německa.