Sopečné erupce na islandském poloostrově Reykjanes mohou trvat desetiletí

Geologové zmapovali zdroj magmatu současných erupcí na islandském poloostrově Reykjanes a dospěli k názoru, že zdejší soptění jen tak neskončí.

28.06.2024 - Stanislav Mihulka

Dnes už je jasné, že na poloostrově Reykjanes v jihozápadní části Islandu skončilo 800 let relativního vulkanického klidu. Od roku 2021 se zde odehrálo hned osm významných erupcí a podle nové studie mezinárodního týmu, jehož součástí byl i Lukáš Krmíček z Vysokého učení technického v Brně a České akademie věd, budou v této oblasti podobné erupce pokračovat i další roky nebo i desetiletí.

Vědci odhalili, že tyto erupce zásobuje velmi mělce umístěný zdroj magmatu, který se nachází pouhých 9-12 kilometrů pod povrchem. Šířka této zásobárny žhavého materiálu, který se během erupcí valí na poloostrov Reykjanes, je zhruba 10 kilometrů. Tento zdroj magmatu je rozhodující pro budoucí vývoj a pro místní úřady to znamená, že erupce na Reykjanesu asi opravdu jen tak nepřestanou.

Mapování magmatu

Badatelé využili seismická data z vulkanických erupcí a detekcí zemětřesných rojů ke zmapování podzemí poloostrova Reykjanes. Ukázalo se, že erupce z oblasti vulkánu Fagradalsfjall z roku 2021 a erupce vulkanické oblasti Sundhnúkur z let 2023 a 2024 velmi pravděpodobně napájelo magma ze stejného zdroje. Potvrzují to i velmi podobné geochemické charakteristiky magmatu.

Historická data podle vědců naznačují, že zmíněná zásobárna magmatu vznikla někdy mezi lety 2002 a 2020. Po erupcích v roce 2021 se opět doplnila ze zemských hlubin a od té doby neustále napájí povrchové trhliny a průduchy. V podobném stylu to může pokračovat ještě dlouhou dobu. Výzkum vulkanického podzemí poloostrova Reykjanes v těchto dnech zveřejnil odborný časopis Terra Nova.

Porovnání dnešních erupcí s historickými záznamy jasně ukazuje, že si poloostrov Reykjanes na Islandu jen tak neoddechne,“ přiznává vedoucí výzkumu, švédský geolog Valentin Troll z Uppsalské univerzity. „Lidé by se měli smířit s tím, že vulkanická aktivita potrvá další roky nebo i desetiletí.“ Stejně jako v podobných případech v dalších vulkanických oblastech světa ale platí, že sopky jsou nevyzpytatelné a že jen čas ukáže, jak se bude situace dále vyvíjet.