Slabý elektrický proud by mohl chránit mořská pobřeží před erozí

Mořské pobřeží by před erozí mohl chránit elektrický proud, který spouští chemické procesy, při kterých vniká uhličitan vápenatý a další chemické sloučeniny.

28.08.2024 - Stanislav Mihulka

Kdo kdy navštívil mořské pobřeží, jistě tuší, jak strašlivá je síla moře. Věčné nárazy vln a větru, který vane z moře, ohlodávají pobřeží. S postupujícím globálním oteplováním se projevy eroze mořského pobřeží ještě více zhoršují. Nedávný výzkum amerických odborníků z illinoiské Severozápadní univerzity nabízí překvapivě jednoduchý postup, který by mohl posílit ochranu pobřeží před erozí.

Tradiční metodou ochrany pobřeží jsou nejrůznější bariéry, s nimiž se ale pojí řada nevýhod. Alessandro Rotta Loria a jeho kolegové našli inspiraci u pobřežních mlžů, kteří se celou svou historii musejí vyrovnávat s destruktivní silou moře. Dělají to tak, že používají minerální látky z mořské vody ke stavbě svých schránek, které je následně chrání.

Elektřina do písku

Vědci hledali podobné řešení, díky kterému by bylo možné zpevnit pobřežní písek, který by pak více odolával moři a větru. Zatímco mlži se spoléhají na energii, kterou získávají z potravy, Rotta Loria s kolegy zjistili, že podobně mohou využít slabý elektrický proud. S jeho pomocí lze uvolnit minerální látky z mořské vody do písku, který se tím zpevní. Ztvrdlé pláže sice nebudou příliš atraktivní pro turisty, ale ohrožený majetek ochrání mnohem lépe. Novou metodu ochrany pobřeží vědci popisují v odborném časopisu Communications Earth & Environment.

Na spuštění potřebných chemických reakcí v mořské vodě postačí 2 až 3 volty. Při tomto napětí vzniká uhličitan vápenatý, což je základní materiál schránek měkkýšů, korálů nebo třeba vápence. Mírné zvýšení elektrického proudu vede k produkci hydroxidu hořečnatého a překvapivě také hydromagnezitu, který se běžně nachází v jeskyních, například jako nickamínek v dolomitových jeskyních.

TIP: Divy moře: U pobřeží Severní Karolíny se zjevil nový ostrov

Tyto molekuly, vytvořené elektrickým proudem, fungují jako malta. Badatelé zjistili, že účinky působení elektrického proudu jsou použitelné jak v píscích obsahujících železo ve vulkanických oblastech, tak i v běžných křemičitých píscích. „Po aplikaci elektrického proudu se písek podobná spíše hornině,“ popisuje Rotta Loria. „Stane se nehybným a pevným. Výsledný materiál je odolný podobně jako ochranné zdi na pobřeží.“ Proces se rozeběhne ihned po zapnutí elektřiny, ale pro dlouhodobý účinek je nutné nechat elektřinu působit několik dní.