Poručík Martin James Monti: Proč americký Yankee přeběhl k SS (1)

Na podzim roku 1944, kdy už byl konec třetí říše neodvratný, ukradl poručík amerického armádního letectva Martin J. Monti na základně v Itálii průzkumný letoun Lightning P-38 a přeletěl na německou stranu fronty, aby se dal do služeb nacistů

13.03.2018 - Jan Čurda



V druhé epizodě seriálu stanice HBO Bratrstvo neohrožených se Donald Malarkey ptá zajatého německého poddůstojníka, proč se vydal z rodného amerického Oregonu sloužit do německé armády. Mladý zajatec mu odpoví, že před vstupem Spojených států do války jeho rodiče narození v Německu uposlechli výzvu, „aby se všichni skuteční árijci vrátili do říše“. Setkání zdramatizované v seriálu se skutečně odehrálo a nešlo o nic až tak neobvyklého.

Volání vlasti

Mnoho Američanů narozených v Německu se v letech bezprostředně před druhou světovou válkou vrátilo do staré vlasti. A ještě mnohem víc bylo těch, kteří s sebou vzali i své děti narozené už v USA. Po válce se šířila zkazka, že v německé armádě vytvořili američtí přeběhlíci celou jednotku – takzvanou brigádu George Washingtona.

Ve skutečnosti šlo o propagandistickou lež vytvořenou Waffen-SS. Někteří jednotliví Američané však Německu sloužili; kvůli nedostatku dochovaných pramenů a nedůslednému poválečnému vyšetřování ale není možné určit jejich přesný počet. Z hrstky těchto přeběhlíků není zřejmě nikdo známější než stíhací pilot USAAF Martin James Monti, který se stal důstojníkem Waffen-SS.

Pod vlivem rasistické ideologie

Narodil se 24. října 1921 na předměstí St. Louis v Missouri do rodiny evropských imigrantů. Otec pocházel z italskojazyčné části Švýcarska a matka byla Němka. Vyrůstal v silně nábožensky založeném prostředí, vyhraněně protikomunistickém a izolacionistickém, odmítajícím program New Deal prezidenta Roosevelta. Ve 30. letech Montiho oslovoval katolický duchovní Charles Coughlin, přezdívaný „rozhlasový kněz“.

Tento bigotní fanatik, který vystupoval každý týden v rádiu s kázáním proti komunismu, kapitalismu, Židům a Rooseveltovi a vychvaloval nacistický režim Adolfa Hitlera a fašismus Benita Mussoliniho, měl desítky milionů posluchačů. Coughlinovo vysílání tak drsně napadalo vládu, že nakonec překročilo všechny hranice demokratické svobody slova a v září 1940 bylo zakázáno.

Martin Monti se přihlásil k odvodu v červnu 1942 a krátce poté odcestoval za svým idolem Coughlinem do Detroitu. Obsah jejich rozhovoru není znám, ale dá se předpokládat, že kazatel povzbuzoval svého mladého příznivce, aby, jakmile se dostane na frontu, přeběhl k Němcům. Na konci listopadu byl Monti zařazen do letectva Spojených států jako kadet. Do léta 1944 se stal stíhacím pilotem na strojích Lockheed P-38 Lightning a Bell P-39 Airacobra a dosáhl hodnosti poručíka. V srpnu téhož roku poslali Montiho na základnu v pákistánském Karáčí, kde získal hodnost nadporučíka. Dál už ho měly čekat bojové akce. 

Černý pasažér

Dne 1. října 1944, několik dnů po svých 23. narozeninách, si Monti ráno oblékl uniformu a začal uskutečňovat svůj složitý plán. Jeho prvním cílem bylo dostat se do Evropy a získat letadlo. Díky řadě lstí, drzosti a současně laxnosti a až neuvěřitelné důvěřivosti amerického vojenského personálu, s nímž se dostal do kontaktu, se mu to nakonec podařilo.

Ačkoliv neměl žádný oficiální cestovní příkaz, odcestoval mladý pilot z Karáčí na palubě dopravního letounu Curtiss C-46 Commando do Káhiry. Dál pokračoval do libyjského Tripolisu a nakonec se dostal na palubu letounu směřujícího do Neapole. Odtud se přesunul 10. října na letiště Foggia, kde měla domovskou základnu 82. stíhací skupina, jejíž příslušníky Monti znal z pilotní školy.

Cesta do říše

Představil se velícímu důstojníkovi s tím, že byl přeřazen k jeho jednotce, ale papíry jsou ještě na cestě. Přesto požádal o zařazení do jednotky a přidělení letounu. Velitel jednotky to však bez potřebných dokumentů odmítl. Montiho to neodradilo a vydal se na nedaleké letiště Pomigliano, kde sídlila 354. peruť Letecké služby. Šlo o jednotku, která opravovala a zalétávala letadla před odesláním k bojovým jednotkám.

Dne 13. října, kdy mu stále chyběly jakékoliv doklady, se Montimu podařilo vydávat se za pilota 82. stíhací skupiny – dožadoval se letounu Lockheed F-5E Lightning (fotoprůzkumná verze P-38) pro „zkušební let“. Jakmile vzlétl, nabral Monti kurs na sever k Milánu. Tam na vhodném místě přistál a dodal tak Němcům nečekaný dárek – kromě jednoho přeběhlíka i zcela nepoškozený lightning. Luftwaffe okamžitě přemalovala stroj německým markingem a sloužil pak novým majitelům až do konce války. 

Ve službách propagandy

Místní němečtí velitelé byli na rozpacích, co s přeběhlíkem. Po krátkém výslechu Američana zavřeli do nedalekého zajateckého tábora. Ale zachycené americké rádiové hlášení nařizující uprchlého Motiho zatknout je brzy přesvědčilo, že je skutečně přeběhlíkem. V listopadu ho poslali do Berlína, kde SS-Hauptsturmführer Peter Delaney, taktéž americký přeběhlík pocházející z Louisiany, zařídil, aby byl Monti zařazen k propagandistické jednotce „SS-Standarte Kurt Eggers“.

TIP: Mohla nacistická propaganda podlomit morálku amerických vojáků?

Němci se nejprve snažili využít přeběhlíka v rozhlasovém vysílání určeném americkým vojákům. Aby jeho titul lépe zněl, vysílal pod jménem „kapitán Martin Wiethaupt“ – zkrátka Montiho „povýšili“ a nové příjmení bylo jménem jeho matky za svobodna. Vysílání zajišťovala Říšská rozhlasová společnost a mohli je slyšet jak američtí vojáci na evropských frontách, tak obyvatelé USA. Monti ve svých tirádách horoval pro to, aby Spojené státy bojovaly po boku Německa proti Sovětskému svazu, „skutečnému nepříteli světového míru“. 

Dokončení: Proč americký Yankee přeběhl k SS (2) (vychází ve čtvrtek 15. března)

  • Zdroj textu

    Válka REVUE

  • Zdroj fotografií

    Wikipedia


Další články v sekci