Od kobry po asijskou exotiku: Bitevní vrtulníky na moderním válčišti (1)

Ve vietnamské válce se poprvé uplatnily vrtulníky k ničení „měkkých“ cílů a zrodil se zde nápad na vytvoření bitevního stroje s pancéřováním a silnou výzbrojí. Od té doby vznikla řada typů, z nichž některé slouží již téměř půlstoletí a staly se legendami. Jejich čas však již pomalu končí a přichází nová generace bitevníků

28.09.2023 - Lukáš Visingr



Výzbroj Armády ČR letos obohatily moderní americké bitevní vrtulníky AH-1Z Viper (Zmije), jak se jmenuje nejnovější podoba ikonického stroje AH-1 Cobra. Tyto stroje nahradí další legendární typ bitevní helikoptéry Mi-24, jež dodnes létá v mnoha zemích a bojuje mimo jiné ve válce na Ukrajině. 

Slavný „Krokodýl“, jak se někdy přezdívá sovětskému bitevníku Mil Mi-24, stále představuje vrtulník s velkým potenciálem, o čemž svědčí pokračující dodávky do řady zemí třetího světa. Vyspělé státy včetně samotného Ruska ovšem již většinou přešly či přecházejí na novější typy bitevníků. V případě Armády ČR se mluvilo i o možnosti, že by se specializovaných strojů této kategorie zcela vzdala a spoléhala by pouze na vyzbrojené víceúčelové helikoptéry. Nakonec ale zvítězily hlasy expertů, kteří upozorňovali, že speciální bitevní vrtulníky nabízejí výrazně lepší úroveň ochrany i ničivé síly a dokážou se účinně uplatnit takřka ve všech typech konfliktů, takže by v českém arzenálu neměly chybět.

Přesun vojáků i palebná podpora 

Vrtulníky se poprvé objevily ve službách vojáků za druhé světové války, ovšem skutečně zásadní význam získaly až během konfliktů v Koreji a Alžírsku. Američané i Francouzi je užívali zejména pro přesuny vojáků, zásobování a evakuaci raněných, ale experimentovali i s montáží zbraní. Helikoptéry se začaly jevit jako vhodná platforma pro palebnou podporu, a proto pokusy pokračovaly. 

US Army rozběhla projekt AAFSS (Advanced Aerial Fire Support System), jenž měl vést ke vzniku rychlého pancéřovaného stroje se silnou výzbrojí. Vítězný stroj AH-56 Cheyenne od společnosti Lockheed disponoval tlačnou vrtulí na ocase, se kterou dosahoval rychlosti až 400 km/h, ale jeho vývoj byl kvůli vysokým nákladům zastaven (což mnoho odborníků dosud pokládá za chybu). 

Jak se zrodila kobra 

Šanci poté dostala firma Bell, jež navrhovala lehčí a jednodušší stroj, který částečně vycházel z osvědčeného víceúčelového typu UH-1 Iroquois. Obdržel však štíhlý trup s kabinou se dvěma sedadly za sebou a postranní závěsy pro výzbroj, čímž v podstatě stanovil dodnes užívané konstrukční schéma této kategorie. Stroj nazvaný AH-1 Cobra se osvědčil nad Vietnamem, kde sloužil zejména k ničení „měkkých“ cílů, a tudíž nosil kulomety, rychlopalné granátomety či neřízené rakety.

AH-1G Cobra nad Vietnamem, 1969. (foto: Wikimedia Commons, U.S. Army, CC0)

U pozdějších variant přibyly 20mm kanony a protitankové řízené střely, neboť se ukázalo, že vrtulník může být skvělou protitankovou platformou. AH-1 Cobra se tak stal prvním sériovým bitevním vrtulníkem světa a kromě US Army si jej pořídily i další armády a také námořní pěchota, jejíž modifikace dostaly dvojici motorů, což vyplývalo z požadavku na bezpečnější působení nad oceánem.

Apache...

Sériová výroba AH-1 začala v roce 1967 a o kvalitě základní konstrukce hodně vypovídá fakt, že dosud probíhá produkce nejnovější verze AH-1Z Viper. Právě ta přichází do výzbroje AČR. Americká armáda však už počátkem 70. let začala hledat nový bitevník, větší a výkonnější než cobra, ačkoli ne tak technologicky riskantní a nákladný jako AH-56.

Vítězem se stal další nesmírně úspěšný stroj AH-64 Apache, jenž dnes patří do portfolia firmy Boeing. Do služby vstoupil v roce 1986, stejně jako jeho předchůdce uspěl i na světovém trhu a objevil se v několika verzích, z nichž lze zmínit například AH-64D Apache Longbow či AH-64E Apache Guardian. „Apače“ standardně spolupracují s lehkými průzkumnými vrtulníky OH-58 Kiowa, jež slouží k vyhledávání cílů, ale kvůli jejich zranitelnosti byl již během studené války zahájen projekt nové průzkumné a bitevní helikoptéry RAH-66 Comanche.

...a projekt FARA 

Tento stroj se těšil velké popularitě, avšak jeho vývoj byl roku 2004 z technických a finančních důvodů ukončen. Modernizované apače nepochybně zůstanou ve službě hodně dlouho a po jejich boku by se měl někdy koncem této dekády objevit nový lehčí typ FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). 

TIP: Vrtulníky nad krvavou pouští: Duel AH-1 Cobra vs. Mi-24 Hind

Armáda vybírala z několika návrhů, ale do užšího kola nechala postoupit pouze dva – Bell 360 InvictusSikorsky Raider X. První reprezentuje konzervativní přístup, neboť se jedná o klasicky řešený stroj s jedním nosným a jedním vyrovnávacím rotorem. Naopak firma Sikorsky sází na novou koncepci se dvěma nosnými rotory a zadní tlačnou vrtulí, jež znamená větší technologické riziko, ale slibuje vyšší výkony.

Dokončení: Od kobry po asijskou exotiku: Bitevní vrtulníky na moderním válčišti (2) 

Další články v sekci