Nový test by mohl detekovat Parkinsonovu chorobu s až sedmiletým předstihem

Pokud se potvrdí výsledky malé studie, mohl by vzniknout praktický krevní test, který odhalí riziko rozvoje Parkinsonovy nemoci celé roky před jejím rozvojem.

23.06.2024 - Stanislav Mihulka

V dnešním světě trpí Parkinsonovou chorobou asi 10 milionů lidí. Podle odborníků nutně potřebujeme nejen lepší léčebné postupy, ale i lepší diagnostiku a prevenci. Jednou z hlavních překážek ale je, že než se u pacientů objeví zřetelné příznaky, neumíme jednoduše určit, kdo je vlastně touto neurodegenerativní nemocí ohrožený.

Rozvoj příznaků Parkinsonovy choroby těsně souvisí se ztrátou neuronů ve struktuře zvané substantia nigra („černá substance“) ve středním mozku. Tyto neurony produkují významný neurotransmiter dopamin, který ovlivňuje chování buněk nervové soustavy. Substantia nigra hraje důležitou roli v řízení pohybů těla a úbytek zmíněných neuronů proto vede k problémům s pohybem, typickým pro tuto nemoc.

Příznaky Parkinsona

V současné době jsou s Parkinsonovou nemocí diagnostikováni pacienti, kteří již přišli průměrně o více než 60 procent dopaminových neuronů v substantia nigra. Víme ale, že existují rané fáze onemocnění, které se projevují například změnami nálady nebo určitými poruchami spánku. Takové příznaky ovšem mohou mít i celou řadu jiných příčin.

Jenny Hällqvistová z britské University College London s početným týmem spolupracovníků nedávno analyzovali krevní vzorky 99 pacientů s čerstvě diagnostikovanou Parkinsonovou chorobou, 72 lidí s poruchami spánku a 26 dobrovolníků bez zdravotních problémů. Ve vzorcích vědci následně vytipovali 23 biomarkerů a s pomocí algoritmů strojového učení se pokusili odhalit nejpravděpodobnější kombinaci biomarkerů, souvisejících s rozvojem Parkinsonovy choroby.

Výsledky podle vědců odhalují celkem osm biomarkerů, které u lidí s poruchou spánku s 80% pravděpodobností předpovídají rozvoj Parkinsonovy choroby s až sedmiletým předstihem. Pokud se podaří zopakovat výsledky této malé studie, nedávno zveřejněné ve vědeckém časopisu Nature Communications, u většího počtu lidí, mohl by v budoucnu na jejím základě vzniknout jednoduchý krevní test, který by pomohl mnoha lidem, ohroženým Parkinsonovou nemocí.