Nejmenší motocykl Welbike: Skládací motorka pro britské výsadkáře
Za druhé světové války vyvinuli ve Velké Británii skládací třicetikilovou motorku, která byla určena výsadkářům, aby se mohli po seskoku rychle dopravit z ohroženého sektoru
Potřeba poskytnout výsadkářům vozidlo, které by bylo možné shodit na padáku, vedla ve Velké Británii v roce 1942 k vývoji jednostopého vozidla, jehož výrobu zahájila společnost Excelsior Motor Company v Birminghamu ve spolupráci se SOE (Special Operations Executive). Cílem bylo vytvořit dopravní prostředek, díky kterému se parašutista vysazený za nepřátelskou linií rychle dostane z nebezpečné oblasti. Díky jeho hmotnosti pouhých 32 kg (bez paliva) se jednalo o nejmenší motocykl britské armády.
Výkonný kostitřas
Na jednu nádrž mohl ujet až 140 km. Řídítka a sedačka se daly snadno sklopit, takže stroj mohl být uložen do výsadkářského kontejneru. Motocykly byly použity například při operaci Market Garden, ale využila je i britská námořní pěchota při vylodění v Normandii. Používali je také agenti vysílaní na okupovaná území a uplatnily se i v malajské džungli.
K nevýhodám malého motocyklu patřila absence reflektoru, což omezovalo jeho použití na denní dobu. Kvůli rozdílné hmotnosti plně vyzbrojených parašutistů a kontejnerů s motorkami se často stávalo, že při shozu vítr zanesl motorky do jiného místa než výsadkáře.
Chybějící pérování pak činilo jízdu v náročném terénu velmi nepříjemnou až nesnesitelnou. Využití velkých dopravních kluzáků, které unesly klasické motocykly i malé automobily, pak znamenalo pro tyto netradiční dopravní prostředky ústup ze slávy, ne však jejich konec. Celkem jich byly do roku 1945 vyrobeny téměř čtyři tisíce. Po válce se zbylé kusy uplatnily v civilním sektoru, vyvážely se především do USA.