Naše „dospělé“ sebevědomí se utváří už ve velmi útlém dětství
Nabývání sebedůvěry si možná spojujeme s vyšším věkem, kostky jsou však vrženy už kolem pěti let
Již ve věku kolem pěti let má dítě v podstatě stejnou sebedůvěru, jakou si pak ponese do dospělosti – což zásadně rozhodne o podobě jeho sociálního života.
Ke zmíněnému závěru došli nedávno badatelé z University of Washington zabývající se otázkou, jak předškoláci vnímají sebe sama. Tým pod vedením Daria Cvenceka vytvořil pro uvedenou věkovou skupinu tzv. implicitní asociační test. Jeho pomocí pak vědci měřili, jak pozitivně o sobě děti smýšlejí, aniž by to vyžadovalo některé rozumové schopnosti, jež si člověk osvojuje až později.
TIP: Jméno i příjmení jako osud: To, jak se jmenujeme, ovlivňuje naši osobnost
Spoluautor studie Andrew Meltzoff vysvětlil, že mnozí badatelé dosud považovali předškoláky za příliš malé, než aby mohli zkoumat vlastní pocity – nová práce to ovšem vyvrací. Výsledky naznačily, že sebevědomí představuje „společenskou myšlenku, kterou si děti s sebou přinášejí už do školy, a nikoliv něco, co se ve škole teprve vyvíjí“. Je tedy zřejmé, že rodičovská výchova v prvních letech zcela zásadně ovlivní další život potomka.