NASA ukončila vyšetřování havárie marsovského vrtulníčku Ingenuity

NASA ve spolupráci s experty společnosti AeroVironment uzavřela vyšetřování příčin lednové havárie marsovského vrtulníčku Ingenuity.

13.12.2024 - Martin Reichman



Mise marsovského vrtulníčku Ingenuity skončila letos v lednu během jeho 72. letu v atmosféře rudé planety. Podle právě skončeného vyšetřování inženýrů JPL NASA a expertů společnosti AeroVironment havaroval Ingenuity kvůli problémům s navigací způsobeným nedostatkem výrazných terénních prvků.

Marsovský vrtulníček používal k určování své polohy ve vzduchu několik typů senzorů. Klíčovým prvkem byla dolů směřující kamera, která sledovala povrch pod vrtulníkem a identifikovala terénní prvky, ze kterých určovala polohu a další pohyb. Kromě systému vizuální navigace využíval Ingenuity inerciální jednotku (IMU), která měřila jeho akceleraci a úhlovou rychlost, laserový výškoměr a senzory řízení rotoru. Kombinace těchto senzorů umožňovala vrtulníčku autonomní let a navigaci v řídké atmosféře na Marsu.

První vyšetřování mimozemské letecké nehody

Hlavní příčinou havárie byl nedostatek vizuálních prvků v krajině písečných dun. Vrtulníček se proto během 72. letu pokusil o přistání naslepo. Přistávací rychlost ale byla příliš vysoká a při dosednutí došlo k odlomení špiček rotorových listů a následně i ulomení jednoho celého listu rotoru. S podobnými navigačními potížemi se měl Ingenuity podle NASA potýkat i během dvou letů, které havárii předcházely.

Přestože poškození rotoru znemožnilo další let, samotný Ingenuity havárii přežil a stále funguje jako stacionární meteorologická stanice. Tuto roli by teoreticky mohl plnit díky dostatečné kapacitě paměti dalších zhruba 20 let. Spojení s roverem Perseverance však pravděpodobně během následujícího měsíce skončí kvůli rostoucí vzdálenosti.

Ukázalo se, že navigační systém fungoval dobře v oblastech s dostatkem vizuálních prvků využitelných k orientaci. Limity navigačního systému odhalily až písečné pláně bez záchytných orientačních bodů. Závěrečná zpráva vyšetřovatelů proto doporučuje vyvinout systémy schopné zvládat terén s minimem prvků a zajistit robustnější telemetrii pro případ anomálií. Výsledky vyšetřování NASA hodlá zúročit v dalších podobných misích, například ve zvažované misi velkého dronu Mars Chopper.


Další články v sekci