Rover Perseverance čeká nejnáročnější výstup jeho dosavadní marsovské mise

Po dvou a půl letech zkoumání dna kráteru Jezero a jeho říční delty čeká marsovský rover Perseverance výstup na západní okraj kráteru. Podle NASA půjde o pravděpodobně nejstrmější a nejnáročnější terén, s jakým se rover dosud setkal.

15.08.2024 - Martin Reichman

Marsovský rover Perseverance v příštích dnech zahájí novou, v pořadí již pátou, vědeckou kampaň, jejíž součástí je výstup na západní okraj kráteru Jezero, kde až doposud rover operoval. Začátek nové vědecké mise je naplánován na 19. srpna a očekává se, že výstup bude Perseverance trvat nejméně měsíc. Podle vedoucího projektu Perseverance Arta Thompsona z JPL je rover ve vynikající kondici.

Dvě z prioritních oblastí, které má Perseverance prozkoumat, vědci označují jako „Pico Turquino“ a „Witch Hazel Hill“. Snímky marsovských orbitálních sond naznačují, že v Pico Turquino se nacházejí starobylé zlomy, které mohly být způsobeny hydrotermální aktivitou v dávné minulosti.

V oblasti Witch Hazel Hill se mají pro změnu nacházet vrstvené materiály, které pravděpodobně pocházejí z doby, kdy na Marsu panovalo zcela jiné klima než dnes. Jde hlavně o světlé horniny podobné těm, které byly již dříve nalezeny v oblasti „Bright Angel“. Vzorky, která zde Perseverance odebral, vykazují chemické znaky a struktury, jež by podle vědců mohly souviset s dávným marsovským životem v dobách, kdy se v oblasti nacházela tekoucí voda.

Rover Perseverance čeká dlouhý výstup na okraj marťanského kráteru. (foto: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona, CC BY-SA 4.0)

Dosáhnout vrcholu kráteru ale nebude snadné. Na Perseverance čeká zhruba 300metrové celkové převýšení a místy bude muset zdolat strmá stoupání se sklonem dosahujícím až 23 stupňů. Zvolená trasa podle vědců představuje kompromis mezi možnostmi roveru a vědeckým zájmem.