Monstra pod drobnohledem: Jaký byl nejlepší tank Velké války? (5)
Velká válka přinesla premiéru nové zbraně, která se v dalších dekádách masově rozšířila. Šlo o tanky, jež zasáhly do bojů s různou mírou úspěšnosti. Který ze zavedených typů se v ohni bitev osvědčil nejlépe?
Nejlehčí tank ve výzbroji země galského kohouta – Renault FT-17 – vznikl ve dvou verzích. Kulometná s jediným automatem Hotchkiss se hodila pro průzkum, dělostřelecká už nesla na lehký tank solidní výzbroj v podobě 37mm kanonu Puteaux SA 18. Pokud se renaulty používaly proti cílům, jež odpovídaly jejich možnostem (lehčí opevnění), byl tento kalibr dostačující.
Předchozí části:
Německý těžký A7V se od všech dohodových protějšků lišil svým určením. Neměl prorážet linie ani prohlubovat průlomy, spíše se jednalo o mobilní pevnost pro podporu infanterie. Nepočítalo se s nutností vypořádat se s těžším terénem či zákopy, čemuž odpovídal i tvar korby. Zatímco britské obrněnce mívaly kosočtvercový profi l a francouzské připomínaly lodě se zkosenou přídí, vilémovský stroj vypadal jako krabice na pásech ježící se hlavněmi.
Kanony i kulomety
Obluda s osmnáctičlennou(!) osádkou jako by předjímala megalomanské projekty Hitlerovy třetí říše. Z přídě trčel 57mm pevnostní kanon Maxim-Nordenfelt, v bocích a zádi vězelo šest střílen s kulomety MG 08 ráže 7,92 mm. Rozložením arzenálu se tedy A7V podobal spíše francouzským než britským konstrukcím. Při prvním tankovém střetu v dějinách potvrdil zranitelnost čistě kulometných obrněnců. Tři německé stroje narazily 24. dubna 1918 u Villers-Bretonneux na jeden „mužský“ a dva „ženské“ tanky Mark IV. Němci rychle vyřadili oba stroje bez děl, poté však čelní A7V inkasoval zásahy z 57mm kanonu a osádka ho musela opustit.
A jaký je tedy verdikt co do nejlépe vyzbrojeného tanku Velké války? Celkové srovnání opět vyznívá ve prospěch britské řady Mark I–V. I když účinnost děl omezovala zastaralá lafetace, každou stranu stroje vždy bránil kanon podpořený kulomety. Ani pro zásah odolnějšího cíle se tak obrněnec nemusel otáčet.
Zatřetí: vývojový potenciál
Posledním úhlem pohledu, z něhož se na tanky podíváme, bude nadčasovost designu a vliv na vývoj dalších typů v poválečném období. Obrněnce z let 1916–1918 obvykle vznikaly za chodu a bez předchozího koncepčního plánování. Reagovaly na momentální válečné potřeby, aniž by konstruktéři uvažovali o jejich využitelnosti v budoucích konfliktech. Ostatně první světová válka v očích mnoha z nich měla být i válkou poslední. Britské tanky Mark I–V prokázaly jistý vývojový potenciál vylepšující schopnost překonávat zákopy, ale šlo jen o drobné modernizace.
V závěrečné fázi války vznikla prodloužená verze Mark V+ s lepší průchodností terénem a tvarově nejpokročilejší Mark V++, i když se pořád jednalo o typy určené výhradně k původnímu účelu. Zůstával jim kosočtvercový profil, pásy obíhající kolem celého obvodu stroje i problémové sponsony. Z tohoto schématu nedokázali inženýři vybočit ani u prototypů Mark VI–X a není divu, že se žádný nedočkal sériové produkce. Velká Británie vyšla z konfliktu jako přední tanková velmoc a nemohla si dovolit provozovat rychle zastarávající flotilu – i úspěšný Mark IV byl záhy stažen do výcvikových středisek a vývoj se zaměřil na odlišné konstrukce.
Ještě menší potenciál prokázaly francouzské těžké i střední modely. Saint-chamond a Schneider CA1 představovaly de facto jednoduché ocelové krabice na pásech, navíc sdílely několik konstrukčních vad. Šlo zejména o kombinaci krátkého podvozku s dlouhým trupem, jež působila řidičům potíže v terénu – převislá příď i záď snadno uvázly v širším zákopu. Každý z těchto typů měl zřejmě jediný progresivní prvek. Schneider se mohl pochlubit zešikmenou přídí zvyšující odolnost při zásahu, saint-chamond zase neortodoxním pohonem. Benzinový čtyřválec roztáčel generátor, jenž vyráběl proud pro dva elektromotory. V praxi však systém nepřinášel výraznější výhody – rozpohyboval obrněnec jen na 8 km/h při dojezdu 60 km.
Jasný vítěz
Při pohledu na zkostnatělost obou typů je až s podivem, jak pokrokový stroj naopak představoval lehký Renault FT-17. Málokterá zbraň v dějinách tak výrazně ovlivnila vývoj své kategorie – a to se průmyslový magnát Louis Renault výrobě obrněnců původně bránil. Subtilní stroj přinesl dva konstrukční prvky, které se od jeho časů ve světě tanků zabydlely. V první řadě šlo o plně otočnou věž umístěnou na střeše korby, díky čemuž lafetovaný kulomet či kanon dostal volné výstřelné pole. Řidič nemusel mířit celým strojem, stačilo otočit věží směrem k cíli a vypálit. Zároveň toto řešení umožnilo zmenšit celkové rozměry tanku. Druhá inovace spočívala v přesunu pohonné jednotky do zadní části korby, čímž se zvětšil interiér pro osádku a kleslo riziko požáru v bojovém prostoru.
TIP: Od oceli k antiraketám: Jak funguje ochrana tanků?
V porovnání s konkurenty působil Renault FT-17 jako stroj z budoucnosti a jeho design se v boji více než osvědčil. Šlo sice o lehký a malý typ, ale to mu paradoxně přinášelo i výhody – jednak tvořil méně nápadný cíl, jednak šel jako jediný prvoválečný obrněnec přepravovat na korbě nákladního auta. Ne náhodou se dostal do výzbroje řady dalších zemí včetně USA nebo Ruska. V některých státech se licenčně stavěl, jinde vznikly jeho kopie a odvozeniny – jedním příkladem za všechny budiž italský Fiat 3000. Renault FT-17 nejen ovlivnil vývoj obrněnců na desítky let, i on sám zůstal dlouhé roky ve výzbroji – francouzská armáda ještě v roce 1939 provozovala přes 1 500 exemplářů. Co do vývojového potenciálu jde o nezpochybnitelného vítěze našeho porovnání.