Mayský vlak budí vášně u ochránců přírody
Na konci loňského roku byl slavnostně otevřen druhý úsek železniční trati nazvané Maya Train. Ambiciózní projekt má propojit archeologické památky a letoviska na Yukatánském poloostrově, od počátku však čelí ostré kritice.
Mexická vláda si od zprovoznění trati v plánované délce přes 1 500 kilometrů slibuje posílení cestovního ruchu. Železnice má čítat dvacet zastávek a propojovat pět mexických států. První část mezi městy Palenque a Escárcega otevřel mexický prezident krátce před Vánoci; druhá křižuje stát Campeche a v provozu je od 31. ledna. Třetí část, spojující Cancún a Playa del Carmen, byla připojena na konci února. Další rozšíření má přijít na řadu v následujících týdnech – v srpnu část spojující Escárcega a Chetumal a v září má spojení uzavřít trasa z Playa del Carmen do Escárcega.
Vykácený prales
Prezident Andrés Obrador, jehož funkční období skončí letos na podzim, považuje Maya Train za jeden ze svých nejúspěšnějších počinů – přestože od počátku čelí silné kritice ze strany ochránců přírody, archeologů i ekologických aktivistů. Také proto Obradorova vláda v roce 2021 preventivně přijala vyhlášku, která vynucuje automatické schválení veřejných prací „v národním zájmu“ nebo „zahrnujících národní bezpečnost“. Stavba se tak vyhnula některým regulačním opatřením.
Před pěti lety, kdy prezident Mayský vlak poprvé avizoval, v rozhovoru s médii tvrdil, že „nebude poražen jediný strom“. Mexická ekologická organizace CartoCrítica přitom v srpnu zveřejnila satelitní data, podle nichž kvůli výstavbě zmizelo 66 čtverečních kilometrů pralesa. Samotná trať pak vytváří umělou bariéru pro některé živočišné druhy, které se již nemohou volně pohybovat po svých teritoriích, a zabraňuje šíření určitých semen. Archeologové zároveň vyslovili obavy o osud historických památek ležících podél trasy: Vedle tisíců nalezišť z období předkolumbovských kultur jde mimo jiné o šest lokalit zapsaných na seznam UNESCO.
Jeskyně v ohrožení
Ozývají se však také hlasy upozorňující na hrozbu pro stovky zatopených jeskyní zvaných cenoty. „Mají přirozeně filtrovanou vodu, ale jakmile se znečistí, žádný život se v nich neudrží,“ uvedla po zprovoznění první části trati pro deník BBC jeskynní potápěčka Bernadette Carriónová. Na některých místech navíc spočívají koleje pouze necelý metr nad stropem zmíněných krasových závrtů, takže hrozí, že se vagony propadnou. Zájemci o projížďku si ovšem ničím podobným hlavu nelámou a první várka jízdenek se v polovině prosince vyprodala za pouhých třicet minut.
Stavba přitom citelně zasáhla do státního rozpočtu: Výsledná cena víc než trojnásobně překročila původní odhad a vyšplhala se na 28 miliard dolarů, tedy asi 622 miliard korun. Vláda argumentuje, že nová železnice podpoří turistický ruch, potažmo místní ekonomiku, a podle jedné z analýz vznikne do roku 2030 celkem 715 tisíc nových pracovních míst.