Materiál inspirovaný žraločí kůží má snížit spotřebu leteckého paliva

Design prověřený dlouhými miliony let evoluce v oceánech má ušetřit letadlům palivo i emise

26.02.2022 - Stanislav Mihulka



Letecká doprava přispívá svým dílem ke globálním emisím uhlíku. Z hlediska celkového objemu produkce CO2 jde sice jen o zhruba 2 % (při započtení ostatních vlivů zhruba dvojnásobek), aerolinky ale i tak vyvíjejí snahu o snížení dopadů letecké dopravy na klima. Jednou z těchto snah je i nový projekt německého dopravce Lufthansa a společnost BASF,  kteří vyvinuli adhezivní film AeroShark. Materiál lze podle inženýrů umístit na povrch letadel, které díky němu spotřebují méně paliva a vytvoří tím pádem i méně emisí.

Jak napovídá jméno nového materiálu, jeho tvůrci se inspirovali u žraloků. Těm evoluce během milionů let nadělila jemně žebrovaný povrch těla, který při plavání snižuje odpor těla, takže tito predátoři plavou snadněji a spotřebují méně energie.

Žraločí kůže pro letadla

Podobně jako u žraloků, i na povrchu materiálu AeroShark nejsou zmíněné struktury příliš výrazné – na výšku měří pouhých 50 mikrometrů. Úspora paliva, kterou AeroShark přináší, je ale znatelná. Švýcarský letecký dopravce Swiss propočítal, že když se Boeing 777 v promyšleném uspořádání pokryje 950 čtverečními metry „žraločí kůže“, společně s dalšími dílčími úpravami to sníží spotřebu paliva o 1,1 procenta. Po dalším vylepšení by to prý mohlo být až o 3 procenta.

TIP: Aerolinky Virgin Atlantic podnikly první komerční let s ekologickým palivem

Přestože se může uvedená úspora jevit jako relativně malá, aerolinky Swiss (které vlastní německá Lufthansa) to berou vážně a již oznámili, že všech svých 12 letounů Boeing 777 pokryjí materiálem AeroShark. Tento krok ve výsledku ušetří 4 800 tun leteckého paliva ročně, a také asi 15 200 emisí ročně. Tvůrci materiálu rovněž zdůrazňují, že se AeroShark snadno používá a je extrémně odolný vůči UV záření, vodě, oleji i vysokým teplotám a tlaku.


Další články v sekci