Lidská DNA je všude kolem: Pro vědce je to zlatý důl, pro etiky noční můra

25.05.2023 - Stanislav Mihulka

Svou DNA trousíme v podstatě neustále. Ulpívá na všech površích a v prostředí ve kterém se pohybujeme, lze ji nalézt v odpadní vodě a dokonce i ve vzduchu. Podle nového výzkumu by taková DNA zanechaná v okolním prostředí mohla fungovat jako neviditelný otisk prstu, díky kterému je možné identifikovat konkrétní osoby, které místo navštívily.

Dnes již existují velmi účinné metody jak tuto takzvanou environmentální DNA (eDNA), získat a přečíst. Když David Duffy z Floridské univerzity a jeho kolegové zkusili pátrat po lidské eDNA v krajině, nalezli ji prakticky všude, kam se podívali a ve výtečné kvalitě.

Badatelé hledali lidskou eDNA v odpadní vodě z jejich terénní laboratoře, ve stopách na pláži i ve vzorcích vzduchu z nedaleké veterinární kliniky. Všude tam získali sekvence DNA, které následně snadno a spolehlivě přečetli. Pro vědce je to skvělá zpráva, zatímco etiky a právní experty toto zjištění zřejmě příliš nepotěší.

Konec soukromí?

Výsledky tohoto výzkumu, který před několika dny zveřejnil prestižní časopis Nature, jsou zneklidňující především z hlediska ochrany soukromí. Když Duffyho tým odebíral vzorky a vytahoval z nich sekvence lidské DNA, opatřil si souhlas lidí, kteří se pohybovali na uvedených místech, a bylo velmi pravděpodobné, že nalezená DNA bude patřit jim.

Vědci zjistili, že je až překvapivě jednoduché ze všech možných prostředí izolovat velmi kvalitní sekvence DNA, z nichž je možné spolehlivě určit identitu člověka, z něhož taková sekvence pochází. Podle autorů studie je to nová situace, kterou bude nutné brát vážně. Brzy se mohou vyrojit problematické případy, v nichž bude lidská eDNA hrát klíčovou roli.

TIP: Vědci objevili ve vzorcích čajů DNA více než tisíce druhů členovců

Je totiž zároveň jasné, že vzorky písku nebo třeba vzorky vzduchu může odebrat kdokoliv a nikdo mu nezabrání v takovém vzorku přečíst sekvence DNA, které v nich budou. Moderní společnost se s tímto novým rizikem bude muset do budoucna nějak vyrovnat.