Legendární Porsche 911: Černý hřebec letos oslavil již šedesátiny
Porsche 911 letos oslavilo šedesát let. Od svého vzniku vyrostlo, zrychlilo a stalo se vlajkovou lodí automobilky
V kultovním Porsche 911 jezdí například rapper Eminem, modelka Kendall Jennerová, fotbalista David Beckham či módní návrhář Ralph Lauren. Legendární model německé automobilky má pověst vozu, v němž se lze projet po safari, pak se přesunout na závod 24 hodin Le Mans a nakonec jej využít coby stylový odvoz do divadla.
Pod návrh známého automobilu se podepsal Ferdinand Alexander Porsche, vnuk zakladatele automobilky. Vůz se představil světu v roce 1963 na Mezinárodní automobilové výstavě ve Frankfurtu: Nad zadní nápravou ukrýval vzduchem chlazený plochý šestiválec, který jej dovedl urychlit z nuly na sto za 9,1 sekundy, a jeho maximální rychlost činila 210 km/h. Koncepcí tedy nový stroj připomínal lidového „Brouka“ neboli VW Beetle, ale jeho výkon dosahoval úplně jiné úrovně.
Podoba přitom nebyla náhodná – Brouka vytvořil v roce 1938 jistý Ferdinand Porsche… Původní název zněl Porsche 901, rychle se však ozval Peugeot, který si označení s nulou uprostřed vybral jako ochrannou známku – a Němci tak raději přidali jedničku. Ani oni přitom ještě netušili, jaká ikona jim vzniká pod rukama. Mnozí milovníci rychlých kol dnes zmíněný vůz považují za nejlepší „sporťák“ všech dob, se siluetou rozeznatelnou i po mnoha generacích stejně snadno jako hodinky Rolex na ruce jeho řidiče…
Jiný, a stále stejný
Původní „děvětsetjedenáctka“ byla na trhu deset let a prodalo se 81 100 kusů. Automobilka však chtěla inovovat, a roku 1974 proto odhalila tzv. model G coby další krok v evoluci. V roce 1989 na něj pak navázaly další generace, které už nesly číselné označení – u té současné se jedná o 992. Od uvedení na trh prodělal vůz devět zásadních obměn, avšak vedle generačních skoků vznikla i řada variant, jež z něj učinily takřka všestranný automobil. Verze 911 Dakar byla například určena pro jízdu v terénu, další modely měly zatahovací střechu a nechyběly ani závodní speciály.
Inženýři nikdy nezměnili základní rozložení hmotnosti a motor se stejně jako u první verze nachází vzadu. Nicméně s tím, jak rostl výkon, přibývaly problémy se stabilitou – a konstruktéři tak museli vymýšlet stále lepší řešení, aby vůz udrželi pod kontrolou. Nyní má keramické brzdy, náhon na čtyři kola, řízení zadní nápravy nebo systém pro minimalizaci náklonů karoserie. Tolik technických „vychytávek“ v jiném autě nenajdete.
Hranice milionu
S modelem 996 se také výrazně změnily proporce automobilu: Nově byl o 185 mm delší, o 30 mm širší a rozvor kol narostl o 80 mm. Důvod tkvěl nejen v pohodlí řidiče a pasažérů, kteří tak měli víc místa, ale i v přizpůsobení jízdních vlastností postupně navyšovanému výkonu. V podobném duchu vznikl rovněž koncept tzv. kachního ocasu (viz Pevně na zemi). Zároveň se však nikdy nezměnila základní linie karoserie, která funguje coby jasně rozpoznatelná značka. Hlavní designer automobilky Michael Mauer se nechal slyšet: „Kdykoliv zkusíme siluetu vylepšit, stejně vždycky skončíme u její původní podoby.“
Větší, pohodlnější a pokročilejší Porsche 911 slaví úspěch i v 21. století a v roce 2017 překonalo hranici milionu vyrobených kusů. Jubilejní stroj sjel z linky v Zuffenhausenu v odstínu irské zelené. Interiér přitom zahrnoval řadu exkluzivních prvků, odkazujících k původnímu modelu: Například sedačky byly potaženy látkou se vzorem pepito neboli kohoutí stopa a zdobil je také tradiční znak automobilky. Speciální vůz se poté vydal na tour kolem světa a dnes je k vidění ve stuttgartském Porsche Museum. Letos v květnu se počet vyrobených modelů 911 pohyboval kolem 1,2 milionu a nejnovějších vozů 992 se prodalo přes 96 tisíc.
Pevně na zemi
Porsche 911 Carrera RS 2.7 mělo jako první sportovní vůz pevně zabudované zadní křídlo. Model nevážil ani tunu, tudíž vyžadoval přítlak, který by jej držel na vozovce a usnadňoval řízení. Vznikl proto speciální zadní výčnělek, interně přezdívaný Entenbürzel neboli „kachní ocas“. Označení se ujalo i mezi majiteli a používá se dodnes.