Kriminalisté a forenzní vědci dostanou nový nástroj v boji proti zločincům

Až donedávna nebyly chlupy koček a dalších domácích zvířat příliš vhodné pro forenzní analýzy DNA. Nová metoda ale všechno mění. Zločinci by si měli dávat velký pozor

03.11.2023 - Stanislav Mihulka

Ve filmech či seriálech o vyšetřování zločinů jsme často svědky bravurní forenzní práce, včetně analýz DNA, které dostanou viníka za mříže nebo alespoň pořádně zamotají děj příběhu. V reálném světě to ale nebývá tak jednoduché. Analýzy genetického materiálu jsou komplikované, hlavně pokud jde o pořízení správných a čitelných vzorků.

Značné problémy se pojí i s forenzními analýzami DNA domácích mazlíčků. „Domácí kočky sice trousí spoustu chlupů, ty ale neobsahují vlasové folikuly a není v nich prakticky žádná použitelná DNA z buněčného jádra,vysvětluje britská genetička Emily Pattersonová z Leicesterské univerzity. „Forenzní genetici sice mohou využívat mitochondriální DNA z kočičích chlupů, tu je ale velmi obtížné odlišovat.Zjednodušeně řečeno, kriminalista sice pozná, že jde o kočičí chlup, nedokáže ale určit, které konkrétní kočce patří.

Jak odhalit kočku podle jediného chlupu

Pattersonová a její spolupracovníci proto vyvinuli novou metodu analýzy DNA z kočičích chlupů, která zahrnuje množení kočičí mitochondriální DNA v 60 překrývajících se blocích a její následné přečtení pomocí pokročilé nanopórové technologie čtení sekvencí. Tento postup zajišťuje poměrně spolehlivé rozlišení mezi kočkami i na základě analýzy jediného nalezeného chlupu. Popis nové metody vědci nedávno zveřejnili v odborném časopisu Forensic Science International: Genetics.

A proč tolik rozruchu kolem kočičích chlupů? Ve skutečnosti jde o poměrně častý zdroj možných forenzních důkazů, které policisté nacházejí na místě činu a na oblečení podezřelých. Jak potvrdí každý majitel těchto roztomilých mazlíčků, z koček padají chlupy prakticky neustále a velmi snadno se přichytí prakticky na čemkoli. V USA jsou přitom kočky druhým nejčastějším mazlíčkem hned po psech. Podle letošních údajů je chovají ve více než 46,5 milionech amerických domácností.

TIP: Forenzní biologie: Když selže DNA, mohly by pachatele prozradit proteiny ve vlasech

Stává se, že při vyšetřování kriminálního činu nejsou k dispozici důkazy v podobě lidské DNA. Pak je možné využít i další typy DNA, například domácích mazlíčků,potvrzuje kolega Pattersonové Mark Jobling. „Naše metoda teď podstatně zvyšuje použitelnost takových důkazů. A nejde jen o kočky. Stejný přístup by měl fungovat i u chlupů psů a dalších domácích zvířat.