Fosilní naleziště v Massachusetts odhaluje ekosystém starý 320 milionů let

Vědci objevili v americkém Massachusetts výjimečně zachovalé naleziště fosilií, které poskytuje vzácný pohled na pozemský život před více než 300 miliony lety.

28.09.2024 - Stanislav Mihulka

Paleontologové se často radují z jediné nalezené kosti nebo otisku dávného tvora. Vzácně se ale mohou dočkat objevu lokality, která představuje celý „zkamenělý“ ekosystém se vším všudy. Platí to i pro výjimečně zachovalou lokalitu Lantern North, která se nachází ve formaci Wamsutta v americkém Massachusetts.

Lantern North reprezentuje prvohorní svět před zhruba 320 až 318 miliony lety, v období svrchního karbonu. Vědci zde odkryli fosilie více než 130 různých druhů organismů, včetně raných plazů, obojživelníků, pavoukovců, hmyzu, a také celé řady rostlin. Řada z nich představuje jedny z nejstarších nálezů dotyčných skupin. O podrobnostech objevu karbonského ekosystému informuje vědecký časopis Nature Communications.

Ekosystém z dávné minulosti

Kromě fosilií vědci narazili i na řadu dalších dávných záznamů, například na otisky stop nebo na nory, které poskytují cenné informace o chování organismů a jejich interakcích. Patří mezi ně i doklady o jedněch z nejstarších známých způsobech chování hmyzu, včetně kladení vajíček nebo produkce hálek.

Z tohoto období pozemské historie vědci znají spíše uhelné bažiny, v nichž se ukládal materiál pro budoucí uhelné sloje. Ekosystém Lantern North ale představuje spíše sušší, hornaté prostředí. Proto je pro paleontology velmi cenným a nabízí nový pohled na tehdejší biodiverzitu souše.

„Tato lokalita nám poskytuje bezprecedentní pohled na suchozemský ekosystém z klíčového období evoluce života na souši,“ potvrzuje Richard Knecht z Harvardovy univerzity. „Vidíme důkazy složitých interakcí mezi rostlinami a hmyzem a některé z prvních výskytů hlavních skupin živočichů, které později ovládly suchozemská stanoviště.“  Podle Knechta by budoucí výzkum lokality Lantern North mohl více osvětlit původ a ranou evoluci hlavních skupin živočichů a rostlin.