Dravec s překlopnými rotory: Americký konvertoplán Bell Boeing V-22 Osprey

Bell Boeing V-22 Osprey představuje jediný sériově vyráběný letoun s překlopnými rotory na světě. Kombinuje schopnosti vertikálního zdvihu vrtulníku s rychlostí, doletem, odolností a manévrovatelností letadla.

12.10.2023 - redakce Válka REVUE



Bell Boeing V-22 Osprey je určen k plnění úkolů jako konvenční vrtulník s dlouhým doletem, přičemž dokáže dosáhnout rychlosti vrtulového letounu. Stroj společně vyvinuly firmy Bell Helicopter Textron a Boeing. Prototyp vzlétl v roce 1989, ale problémy se sklopnými rotory způsobily, že do služby vstoupily první stroje u námořní pěchoty (verze MV-22B) až o 18 let později. Letectvo je přijalo o dva roky později (CV-22B) a v roce 2021 začaly působit první stroje verze CMV-22B u námořnictva.

Stroje pro samuraje

Pro operace z letadlových lodí jsou vybaveny větší palivovou nádrží, která zvýšila dolet. Stroje budou sloužit především k záchraně vojáků na moři a k zásobování. Jediného zahraničního uživatele zatím představuje Japonsko, hlásí se však i další zájemci, například Indonésie či Indie. Na snímku je verze CV-22B od 7. letky speciálních operací amerického letectva na airshow RIAT v britském Fairfordu 17. července 2022.

Osprey MV-22B

  • Délka: 17,48 m
  • Šířka: 25,78 m (s rotory)
  • Výška: 6,73 m (s gondolami ve vertikální poloze)
  • Rozpětí křídel: 13,97 m
  • Průměr rotorů: 11,6 m
  • Prázdná hmotnost: 14 432 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 27 400 kg
  • Max. rychlost: 509 km/h
  • Pohon: 2× turbohřídelový motor T406/AE 1107C-Liberty, každý o výkonu 4 590 kW
  • Dolet: 1 627 km
  • Dostup: 7 925 m
  • Osádka: 3–4 muži
  • Kapacita: 24/32 (sedících/na podlaze) vojáků
  • Výzbroj: 1× 7,92mm nebo 12,7mm kulomet na rampě, 1×minigun GAU-17 ráže 7,62 mm

Další články v sekci