Dopravní letoun poprvé přeletěl Atlantik s výhradně „zeleným“ palivem
Boeing 787 Dreamliner společnosti Virgin Atlantic Airways poprvé přeletěl Atlantik na „zelené“ palivo vyrobené z rostlinných olejů a odpadu z kukuřice.
Do historie letectví a „zelených“ technologií nedávno přibyl další významný milník. Britská letecká společnost Virgin Atlantic Airways poprvé uskutečnila let dopravního letounu přes Atlantik, kdy byl letoun poprvé kompletně poháněn „zeleným“ palivem. Šlo o demonstrační let, který měl ukázat úsilí leteckého průmyslu o snížení emisí uhlíku.
Letoun Boeing 787 Dreamliner vzlétl ve středu 28. listopadu z londýnského letiště Heathrow, přeletěl Atlantik a přistál na letišti JFK v New Yorku. Dreamliner měl v nádržích 60 tun paliva, které bylo kompletně vyrobené z odpadních látek a vedlejších produktů zemědělství. Na palubě letounu nebyli žádní cestující ani zavazadla, prázdné ale nebylo.
„Zelené“ palivo
Kromě posádky se letu zúčastnili zakladatel Virgin Atlantic Sir Richard Branson, ředitel Virgin Atlantic Shai Weiss a britský ministr dopravy Mark Harper se svými doprovody. Letoun používal takzvané udržitelné letecké palivo (SAF, Sustainable aviation fuel). Toto palivo sice při spalování stále uvolňuje emise skleníkových plynů, ty jsou ale během svého „životního cyklu“ v celkovém součtu o zhruba 70 procent nižší než u tradičního leteckého paliva.
Palivo pro let dodaly společnosti Air BP a Virent. Skládalo se z 88 % esterů a mastných kyselin z rostlinného oleje (HEFA, Hydroprocessed esters and fatty acids) a 12 % syntetického aromatického kerosinu (SAK), který se vyrábí jako biopalivo z odpadu při zpracování kukuřice. V současné době se taková paliva využívají při mnoha komerčních letech, vždy ale jen jako příměs k běžnému leteckému palivu.
TIP: Aerolinky Virgin Atlantic podnikly první komerční let s ekologickým palivem
Ne všechny ohlasy této události jsou pochvalné. Některé zájmové skupiny, jako například Stay Grounded, označily zmíněný let za pouhý „greenwashing,“ tedy snahu mediálně odpoutat pozornost veřejnosti od skutečnosti, že naprostá většina letů stále používá tradiční letecké palivo a vypouští velké množství emisí. Výhrady potvrzuje i Guy Gratton z britské Univerzity ve Cranfieldu: „V současnosti nemůžeme pokrýt tímto „zeleným“ palivem většinu letů, protože k tomu prostě nemáme dost biomasy.“