Čínští vědci dokázali rozluštit tajemství zbarvení hnědých pand

Ne všechno je v životě černobílé. A platí to překvapivě i pro černobílý symbol – pandy velké. Čínští vědci identifikovali gen, který je zodpovědný za hnědobílou srst několika pandích jedinců.

09.03.2024 - Martin Reichman

Vědce (a pochopitelně i veřejnost) léta fascinuje čtrnáctiletý pandí samec Qizai, jediná hnědobílá panda žijící v zajetí. Qizai byl nalezen opuštěný ve volné přírodě a momentálně žije ve Středisku pro chov a ochranu divokých zvířat Louguantai v čínském Xi'anu. V historii bylo zdokumentováno pouze sedm hnědobílých pand – všechny přitom pocházejí z pohoří Čchin-ling v čínské provincii Šen-si.

Pandy z Čchin-lingu se od pand z provincie S'-čchuan, kde žije naprostá většina pand velkých, v některých ohledech liší. „Předchozí studie naznačily, že se pandy v Čchin-lingu mohly oddělit od pand v S'-čchuanu asi před 300 000 lety,“ říká Hu Yibo, genetik z Ústavu zoologie Čínské akademie věd v Pekingu.

Hnědobílý zázrak

Tým čínských vědců nyní zjistil, proč má Qizai tak neobvykle zbarvenou srst. Podle studie, kterou v těchto dnech zveřejnil časopis Proceedings of the National Academy of Sciences, chybí pandám hnědým krátká sekvence DNA v genu Bace2, který souvisí s pigmentací.

Hu Yibo a jeho kolegové prostudovali genom více než 200 hnědých a černobílých pand a jejich rodin. Ukázalo se, že hnědým jedincům (kromě Qizaiova měli vědci k dispozici i genetický profil samice Dan-Dan, která zemřela v roce 2000) chybí v genu Bace2 stejný úsek 25 párů nukleových bází (základní jednotky molekuly DNA nebo RNA). Tato „chyba“ je podle vědců odpovědná za „nesprávnou“ funkci proteinu.

Svá zjištění vědci experimentálně ověřili na myších – v laboratoři se geneticky modifikované myši s touto mutací rodily se světlou srstí.

Výzkum také ukázal, že pandy hnědé mají menší počet melanozomů – speciálních organel, které slouží k tvorbě a shromažďování melaninu v pigmentových buňkách a jsou odpovědné za pigmentaci chlupů a kůže. Melanozomy hnědých pand jsou také zhruba o polovinu menší než u jejich černobílých kolegů. Zda menší velikost a menší počet melanozomů souvisí se zjištěnou genetickou mutací, je předmětem dalšího výzkumu.