Chance-Vought XF5U-1: Opravdový létající lívanec
Mezi originální koncepce letadel, jež vznikly ve 30. letech, patřily stroje s kruhovým křídlem, které propagoval mimo jiné Charles Zimmermann z firmy Vought
Mezi výhody letadla s kruhovým křídlem náležela vysoká stabilita, dobrá ovladatelnost, velký rozsah rychlostí a velmi krátký start a přistání. V každém případě to stačilo, aby projekt přezdívaný „létající lívanec“ („Flying Flapjack“) získal pozornost US Navy. Zimmermann postavil dřevěný demonstrátor V-173, který vzlétl v roce 1942. Bylo proto rozhodnuto přistoupit k dalšímu kroku a zkonstruovat prototyp plnohodnotného bojového letounu.
Chance-Vought XF5U-1
- Rozpětí: 9,91 m
- Délka: 8,73 m
- Výška: 4,5 m
- Max. hmotnost: 8 500 kg
- Max. rychlost: 765 km/h
- Operační dostup: 10 500 m
- Bojový dolet: 1 700 km
- Pohonná jednotka: 2× hvězdicový Pratt & Whitney R-2000-7 o 1 000 kW
- Výzbroj: 6× 12,7mm kulomet M2 nebo 4× 20mm kanón M2
- Osádka: 1 muž
Ten dostal jméno XF5U-1, a ačkoli si zachovával onu zvláštní koncepci, byl oproti V-173 mnohem větší a těžší, protože byl již kovový. Myšlenka kruhového křídla naplňovala většinu očekávání, jelikož se v ní snoubila vysoká letová a zároveň nízká přistávací rychlost. Toho se dosáhlo zejména díky tomu, že vhodně umístěné vrtule eliminovaly takzvaný vírový odpor, jenž by stroj enormně zpomaloval.
Letové testy úspěšně pokračovaly i po válce a byly i příčinou několika hlášení o UFO. Námořnictvo však už přecházelo na proudový pohon a poukazovalo i na zpožďování projektu „létajícího lívance“ a překračování rozpočtu. V březnu 1947 byl proto vývoj zastaven.