2,5metrová gaiasia byla vrcholovým predátorem permských bažin

Malebná poušť na severozápadě Namibie vydala pozoruhodného dravého čtyřnožce, který lovil kořist v bažinách a jezerech před 280 miliony let.

06.07.2024 - Stanislav Mihulka

Dnešní Namibie na jihu Afriky je vyprahlá a pustá. Před 280 miliony let, zhruba uprostřed období permu na konci prvohor, to byla krajina močálů a jezer, v nichž žila pozoruhodná stvoření. Byl mezi nimi i na tehdejší poměry obrovský a evolučně archaický čtyřnožec, který nejspíš byl nejobávanějším dravcem tehdejších mokřadních ekosystémů.

Americký paleontolog Jason Pardo z Fieldova přírodopisného muzea v Chicagu a jeho spolupracovníci popsali tento doposud neznámý druh z permských bažin jako Gaiasia jennyae. Radují se z toho, že mají k dispozici další střípek doposud jen částečně kompletní skládačky rané evoluce čtyřnožců. Popis gaiasie v těchto dnech uveřejnil prestižní vědecký časopis Nature.

Lovec z bažin

Když badatelé narazili ve formaci Gai-As na severozápadě Namibie na fosilie gaiasie, nejdřív si mysleli, že jde o nějakou velikou konkreci. Brzy šokovaně zjistili, že to je masivní fosilie, ke které našli ještě fosilie tří dalších jedinců. Studovaná oblast se v permu nacházela podstatně dál na jih než dnes, zhruba na úrovni dnešního nejsevernějšího okraje Antarktidy.

Země se tehdy oteplovala po nedávném zalednění. Oblasti kolem rovníku vysychaly, ale v blízkosti pólů dosud vydržela bažinatá krajina s monstry, jako byla gaiasia. S délkou těla zhruba 2,5 metrů, z čehož asi 60 centimetrů připadalo na mohutnou hlavu, mohla být vůbec největším tvorem tohoto typu.

TIP: Mohutný permský predátor Anteosaurus byl překvapivě hbitý stroj na zabíjení

Gaiasia měla velkou plochou hlavu připomínající toaletní prkýnko,“ popisuje s nadsázkou Pardo. „Celou přední část její tlamy přitom vyplňovalo množství velikých a nebezpečně vypadajících zubů.“ Badatelé na gaiasii našli řadu spíše primitivních znaků, což mohlo souviset s tím, že v bažinách poblíž tehdejších pólů přežívaly starobylejší typy čtyřnožců.