Hitlerova cestovka: Kraft durch Freude byla nejoblíbenější nacistickou organizací
Volnočasová instituce vstoupila do dějin jako „Hitlerova cestovní kancelář“, neboť propaganda vychvalovala výhodné zájezdy jako „dárek vůdce“ jeho dělníkům
Při plánování dovolené měla loajálním pracujícím pomoci instituce Kraft durch Freude (Radostí k síle), která byla součástí jediné povolené „odborové“ organizace Deutsche Arbeitsfront (Německá dělnická fronta). Vznikla v listopadu 1933 a v jejích pobočkách po celé říši pracovalo přes 100 000 zaměstnanců. Hlavním úkolem všech programů KdF bylo odstranit sociální rozdíly a vytvořit pocit sounáležitosti, jinými slovy stvořit velké německé národní společenství, v němž měl mít každý bez ohledu na společenský původ a příjem stejné právo na zotavenou a oddych.
Nástroj propagandy
Organizace KdF, která nabízela přístup k dosud buržoazním privilegiím, měla posílit představu, že režim usiluje o beztřídní společnost ve smyslu národně socialistického lidového společenství. Zvláštní důraz se kladl na posilování patriotismu a tradic. Nacisté pochopitelně akce KdF náležitě propagandisticky využívali k vytváření dojmu, jak skvěle se starají o německého dělníka. Ve skutečnosti ale režimu šlo hlavně o udržení klidu ve společnosti, zvýšení výkonu dělníků bez výraznějšího nárůstu mezd, tedy o zintenzivnění válečných příprav. Cynická prohlášení o „ukončení třídního boje“ v Německu nemohla zakrýt fakt, že třídní a majetková nerovnost zůstala zachována.
Organizace KdF usilovala taktéž o zpříjemnění pracovišť, například zařizovala kantýny, sportoviště nebo zelené plochy, a především nabízela velmi rozsáhlý volnočasový kulturní program. Ačkoliv nebylo jednoduché nadchnout dělníky pro umění, do roku 1938 navštívilo divadelní představení, hudební festivaly, koncerty, putovní umělecké výstavy, večery v krojích nebo přednášky přes 38 milionů lidí. Nutno poznamenat, že se často jednalo o bezplatné a zároveň povinné akce, takže dělníkům ani nic jiného nezbývalo.
Sport a cestování
Sportovní oddělení KdF mělo v kompetenci posilování těla německého lidu. Sport, který byl již před založením organizace KdF oblíbenou volnočasovou činností, hodlali nacisté nyní stejně jako jiné aktivity řídit a kontrolovat. Současně zpřístupnili drahé druhy sportu, například jízdu na koni, plachtění nebo tenis chudším lidem, kteří si dosud nemohli dovolit platit vysoké členské příspěvky. V olympijském roce 1936 se přes sedm milionů osob účastnilo sportovních kurzů. V Berlíně tehdy nedaleko hlavního olympijského stadionu vzniklo „městečko KdF“, které „každému příslušníku německého národa“ umožnilo navštívit olympijské hry.
Nejpropagovanější „službu“ německému lidu však představoval zájezdový program KdF, jenž byl vzhledem k výjimečnému postavení této organizace na trhu i velmi výdělečnou činností. Oddělení Cestování, pěší turistika a dovolená se proto na obratu KdF podílelo celými 80 %. Kromě výhodných krátkodobých a víkendových zájezdů organizovala KdF také delší cesty po Německu a do zahraničí. Největší popularitě se těšily lodní zájezdy do Norska, Itálie, Řecka a na ostrov Madeira.
Úpadek organizace
Do roku 1939 prodala KdF asi 43 milionů zájezdů, převážně jednodenních. V létě téhož roku skončila její zlatá éra. V důsledku zvýšených příprav na válku s Polskem byly zastaveny námořní plavby i železniční zájezdy, aby se uvolnily kapacity pro vojenské transporty. Kancelář tedy začala místo toho nabízet turistické výlety a večerní akce. Bývalá volnočasová instituce se stala pomocnou organizací, která podporovala válku a posilovala vůli německého obyvatelstva dále bojovat.