Čs. letecká síla: Za první republiky jsme patřili ke vzdušným velmocem
Piloti se u nás v meziválečném období těšili značné oblibě a letouny naší výroby patřily ke světové špičce
Během bojů nacistické Luftwaffe s britskou RAF ztratila letecká válka svoji „rytířskost“. Gentlemanství z oblaků vymizelo. Vítězství a přežití si mohl zajistit jen ten nejchytřejší, nejsilnější a s největším vědeckým i průmyslovým potenciálem. Československo tehdy disponovalo řadou úspěšných modelů, které ale v boji s Německem nestihlo využít. Některé se však prosadily v zahraničí.
Konstrukční špička
Nejúspěšnější československou konstrukcí byla zřejmě Avia B-534. Její vznik spadá do roku 1932. Na svou dobu šlo o silně nadprůměrné letadlo, na němž naši letci získali mnohá ocenění na mezinárodních soutěžích. Bohužel úspěch s dvojplošníkem byl zároveň prokletím československých konstruktérů, kteří „usnuli na vavřínech“ a nezachytili včas nástup rychlých jednoplošníků se zatahovacím podvozkem. Za mnichovské krize byla Avia B-534 už zastaralá a nemohla by se měřit s německými Messerschmitty.
Elegantní Avia B-35, jednoplošník s pevným podvozkem, jenž se již mohl měřit s Messerschmittem Bf-109, přišel pak už pozdě. Prototyp byl zalétán za mobilizace v září 1938. Ještě rychlejší stíhačka Avia B-135, tentokrát vybavena zatahovacím podvozkem, již vznikla přímo pod dozorem okupantů v létě 1939. Vyrobeno bylo jen 12 kusů a Němci je povolili prodat Bulharům.
TIP: Messerschmitt Bf 109: Nadčasová stíhačka a nebezpečný protivník
V řadách španělského republikánského letectva bojovaly i naše stíhací stroje. Československý Letov Š-231, který zůstal ve stínu Avie B-534, se dostal do Španělska reexportem přes Estonsko. Těchto 24 dvojplošníků sloužilo krátce v našem letectvu, ale vojenská správa uvítala možnost jejich prodeje španělské republice. Na Iberský poloostrov se několik kusů dostalo lodí. Po jejich urychleném smontování bez návodu však došlo k několika vážným nehodám. Několik strojů bylo zničeno nacionalisty ve vzduchu i na zemi, tři přestály válku a sloužily jako cvičné.