Amatérští vědci objevili s pomocí umělé inteligence 30 tisíc prstencových galaxií

Lidé a umělá inteligence spojili síly při zpracování stovek tisíc snímků galaxií pořízených pozemním teleskopem Subaru. Vycvičená umělá inteligence jich za méně než hodinu dokázala identifikovat asi 700 tisíc.

18.03.2024 - Stanislav Mihulka

Galaxie si obvykle představujeme spirální, eliptické nebo případně trpasličí. Ve skutečnosti je to mnohem komplikovanější. Galaxie mohou mít řadu různých tvarů, jejichž klasifikace není úplně snadná. Výkonné teleskopy poskytují data o tak ohromujícím množství galaxií, že je profesionální astronomové i s pomocí amatérských astronomů identifikují velmi pomalu. Nově vědcům nabízejí pomocnou ruku umělé inteligence, které umí pracovat s daty nesmírně rychle. Je ale nutné je vycvičit, aby se rozhodovaly správně.

Inteligence pro třídění galaxií

Astronom Rhythm Shimakawa z japonské Univerzity Waseda a jeho kolegové vycvičili umělou inteligenci pro rozlišování galaxií na souboru 20 tisíc galaxií, vybraných z projektu GALAXY CRUISE. Jde o projekt občanské vědy, v němž klasifikovali galaxie lidé s rekreačním zájmem o výzkum vesmíru. Když byla umělá inteligence dostatečně vytrénovaná, Shimakawův tým jí předhodil zhruba 700 tisíc snímků galaxií ze souboru pozorování optického teleskopu Subaru, který provozuje Národní astronomická observatoř Japonska v areálu Observatoře Mauna Kea na Havajských ostrovech.

Inteligence určila asi 400 tisíc galaxií jako spirální a zhruba 30 tisíc zařadila jako prstencové galaxie. Pro výzkum prstencových galaxií, kterým doposud příliš nerozumíme, jde o zásadní průlom. Tyto galaxie představují méně než pět procent galaxií ve vesmíru, nově se ale jejich známý počet zvětšil natolik, že je lze zpracovávat pomocí rozsáhlých statistických analýz. Výsledky výzkumu nedávno zveřejnil odborný časopis Publications of the Astronomical Society of Japan.

Klasifikace 700 tisíc galaxií z pozorování teleskopu Subaru zabrala méně než hodinu,“ uvádí Shimakawa. „Tento výkon by ale nebyl možný bez dvouletého úsilí lidských nadšenců projektu GALAXY CRUISE. Rád bych poděkoval všem občanským astronomům, kteří se na tomto fascinujícím výzkumu podílejí.