Zeptej se vědce: Proč se po kávě zrychluje pohyb střev?

Znáte to – jen si usrknete ranní kávy a už abyste utíkali tam, kam i císař pán chodí pěšky. Proč se po kávě zrychluje pohyb střev?

15.09.2024 - Kristýna Blažková

Zmíněná ožehavá otázka potrápila nejednoho milovníka kávy, a to i z řad vědkyň a vědců. Už v roce 1990 popsala efekt kávy na zrychlenou pohyblivost střev britská studie, pozorovala jej nicméně pouze u necelé třetiny lidí. Od té doby zkoumala vliv oblíbeného nápoje na celou zažívací soustavu řada prací.

Badatelé zaznamenali zvýšenou tvorbu žaludečních kyselin, žluči i trávicích enzymů. Kromě zvýšené pohyblivosti hlavně tlustého střeva přitom káva ovlivňuje také složení střevního mikrobiomu. Zároveň je zajímavé, že se obsah trávicího traktu neposouvá rychleji z žaludku do střev, ale prostě jen ze střev ven. A jak to funguje?

Nejspíš nejde o účinek kofeinu – minimálně ne výhradní. Klasická káva podporovala pohyblivost střev jen o něco víc než bezkofeinová verze, ale obě v daném ohledu fungovaly podobně v porovnání s pouhou vodou. Roli nehrála ani kyselost či teplota nápoje. Zvýšenou pohyblivost hlavně tlustého střeva, a tedy i pozorované následky tak nejspíš spouští vyšší produkce hormonů gastrinu a motilinu. Daná oblast si však žádá další výzkum. Stále například není jasné, jaké geny či jiné vlivy mají za následek, že ke zvýšené pohyblivosti střev dochází jen u některých lidí.

Za Zeptej se vědce odpovídá Mgr. Kristýna Blažková, Ph.D., Stanford University, School of Medicine