Kolem hvězdy v souhvězdí Velké medvědice krouží horký a velmi chladný jupiter

Astronomové zjistili, že hvězdu Liesma ze souhvězdí Velké medvědice, obíhají dva velmi rozdílní plynní obři – menší horký jupiter a velmi chladný superjupiter.

23.09.2024 - Stanislav Mihulka

Přibližně 300 světelných let od nás se v souhvězdí Velké medvědice nachází hvězda s označením HD 118203. V roce 2020 ji astronomové „pokřtili“ jako Liesmu, podle postavy z lotyšské básně Staburags un Liesma. Jde o dlouho známou žlutou hvězdu spektrální třídy G, která je zářením podobná našemu Slunci. Ve srovnání s naší mateřskou hvězdou je Liesma přibližně o 20 procent hmotnější a zhruba dvakrát větší.

V roce 2006 byla u ní objevena exoplaneta HD 118203b, dnes nesoucí jméno Staburags, velikostí odpovídající Jupiteru a dvakrát hmotnější, která obíhá ve velmi těsné blízkosti hvězdy. Exoplaneta Staburags je podle vědců typickým horkým jupiterem.

Velmi chladný superjupiter

Mezinárodní tým astronomů, který vedl Gracjan Maciejewski z Univerzity Mikuláše Koperníka v polské Toruni, nedávno ohlásil pozoruhodný objev. Vědcům se u Liesmy podařilo identifikovat další exoplanetu.

Nově objevená exoplaneta HD 118203c je sice také plynným obrem, od svého rozpáleného společníka se ale velmi liší. Objevený plynný obr je podstatně hmotnější - jeho hmotnost odpovídá přibližně 11 Jupiterům a jedná se tak o tzv. superjupiter. Podrobnosti o nové exoplanetě vědci zveřejnili v odborný časopis Astronomy & Astrophysics.

Pozoruhodné je, že exoplaneta HD 118203c Liesmu obíhá jednou za 14 let ve vzdálenosti přes 6 AU (vzdáleností mezi Zemí a Sluncem), čili ještě ve větší vzdálenosti než která dělí Jupiter a Slunce (5,2 AU). Z uvedených parametrů exoplanety HD 118203c lze soudit, že jde o velmi chladný superjupiter, což je mezi známými exoplanetami velmi vzácná kombinace. Podle toho co víme, existuje tenhle zajímavý planetární systém s větší verzí Slunce, horkým jupiterem a velmi chladným superjupiterem asi pět miliard let.