Astronomové narazili na osamělé kvazary, které odporují současným teoriím

Podle současných teorií vznikaly nejstarší kvazary ve vesmírném prostředí s vysokou koncentrací hmoty. Pozorování Webbova dalekohledu to ale nepotvrzují.

21.10.2024 - Stanislav Mihulka

Vědci se shodnou, že kvazary jsou velmi jasně zářící centra vzdálených galaxií s aktivní supermasivní černou dírou. Taková velmi hmotná černá díra hltá okolní plyn s prachem a její bezprostřední okolí vyzařuje ohromné množství energie. Kvazary díky tomu patří nejzářivějším objektům ve vesmíru.

Kvazary jsme ale objevili také ve vesmíru, který pozorujeme v době, kdy byl starý jen pár set milionů let. Pro vědce je proto záhadou, jak tak masivní a energetické objekty mohly objevit za tak krátkou dobu vývoje vesmíru. Jedním z možných vysvětlení je, že tyto pradávné kvazary vznikaly v oblastech s vysokou koncentrací hmoty, kde byly hustě uspořádané prvotní galaxie.

Kvazary z úsvitu vesmíru

Když se ale Anna-Christina Eilersová z Massachusettského technologického institutu (MIT) a její spolupracovníci podívali do velmi mladého vesmíru s pomocí Webbova dalekohledu, zjistili, že je to ve skutečnosti komplikované. Prozkoumali pět kvazarů starších než 13 miliard let a přišli na to, že se nacházejí ve velmi různém prostředí.

Osamocený kvazar z velmi mladého vesmíru na snímku Webbova dalekohledu. (foto: MIT, Christina Eilers/EIGER team, CC BY-SA 4.0)

Některé z těchto kvazarů se opravdu vyskytují ve velmi „hustém“ vesmíru a v jejich blízkosti je více než 50 dalších galaxií, jak předpokládají modely vzniku kvazarů. Další ze studovaných kvazarů jsou ale v naopak velmi pustém vesmíru, kde je jen několik málo galaxií. Výsledky pozorování kvazarů uveřejnil odborný časopis Astrophysical Journal.

„Navzdory dosavadním představám jsme s kolegy zjistili, že kvazary v dávném vesmíru v průměru nejsou v dostatečně hustém prostředí na to, aby mohly vzniknout předpokládaným způsobem,“ shrnuje Eilersová. „Některé z těchto kvazarů se vyskytují doslova uprostřed ničeho. V tuto chvíli nemáme vysvětlení pro to, jak mohly vzniknout.