Zastaralá vojenská technika během druhé světové války (3): Německé bitevní lodě
Druhoválečné armády během šesti let konfliktu představily širokou škálu moderních technologií. Prakticky všechny zúčastněné strany ale z nejrůznějších důvodů ve svém inventáři držely i velmi zastaralé zbraně, ať už šlo o letouny, pěchotní pušky či dokonce meče. I ty ale někdy dokázaly překvapit
Německé predreadnoughty Schleswig-Holstein a Schlesien spuštěné na vodu v roce 1906 představovaly čtvrté a páté plavidlo třídy Deutschland. Ta měla výtlak přes 14 000 tun, nesla primární výzbroj v podobě čtyř děl ráže 280 mm a před nepřátelskou palbou ji chránil pancíř o síle až 280 mm.
Staří vládci moří
Pod vlajkou císařského námořnictva se obě lodi po boku svých sester účastnily řady námořních operací během první světové války včetně slavné bitvy u Jutska. V meziválečném období se pak staly základem obnoveného říšského námořnictva Reichsmarine, které si v roce 1926 vybralo Schleswig-Holstein za svou vlajkovou loď.
Zub času byl ale neúprosný a během 30. let putovala obě plavidla k výcvikovým úkolům. Změnu přineslo agresivní zbrojení po nástupu Adolfa Hitlera k moci, v rámci něhož se oba predreadnoughty vrátily zpět do služby. Schleswig-Holstein se zapsala do historie jako loď, která vypálila první výstřely druhé světové války, když 1. září 1939 zahájila ostřelování polského poloostrova Westerplatte.
Válka na Baltu
Obě sesterské lodi následně během polského tažení bombardovaly i další pobřežní cíle, v dubnu 1940 se pak účastnily invaze do Dánska a Norska. Poté je opět čekalo stažení k sekundárním úkolům – Schleswig-Holstein sloužila k výcviku a jako plovoucí kasárna, zatímco Schlesien prováděla hlídkové plavby na Baltu a v zimních měsících plnila roli ledoborce. Do aktivní služby se plavidla vrátila v roce 1944.
Německá admiralita zamýšlela lodě využít jako plovoucí protiletecké baterie bránící Gotenhafen (dnešní Gdyně), obě plavidla proto prošla přezbrojením zaměřeným na výrazné posílení protiletecké výzbroje. V prosinci 1944 ale Schleswig-Holstein utrpěla neopravitelná poškození během britského náletu a po dobytí Gotenhafenu Rudou armádou ji posádka potopila.
Schlesien pak v závěrečných měsících války poskytovala palebnou podporu obráncům Východního Pruska, 2. května 1945 ji ale vážně poškodila exploze námořní miny a po odtažení do Swinemünde loď poslední dny války strávila jako statická baterie. Po skončení konfliktu byly trupy obou beznadějně zastaralých a opotřebovaných plavidel rozebrány a prodány do šrotu.