Whiskey s ledem: Sovětsko-švédský incident ponorky S-363 (1)
Severské království je dnes a bylo i za studené války neutrální zemí. Přesto se nevyhnulo pozornosti Moskvy. Vzdušný prostor Švédska narušovaly vojenské letouny, do výsostných vod zase vplouvaly lodě a ponorky. Jeden z těchto incidentů mohl dokonce skončit jadernou katastrofou
V dopoledních hodinách 28. října 1981 odváželi dva švédští rybáři svůj úlovek na člunu zpět do přístavu Karlskrona na jihu Švédska, když si všimli velké ropné skvrny na hladině. Jeden z nich, Bertil Sturkmen, se později na místo vrátil a pátral po okolí. Naskytl se mu nečekaný pohled: téměř osmdesátimetrová ponorka čněla z moře uvízlá na mělčině pár desítek metrů od ostrůvku Torumskär. Na její věži stál důstojník, díval se na něj dalekohledem a v rukou držel samopal.
Vetřelec na mělčině
Sturkmen se vrátil do Karlskrony a ohlásil svůj nečekaný objev na nedalekou základnu švédského námořnictva, ve které se nacházela flotila pobřežní obrany. Karlskrona byla dobře chráněna před případným útokem, neboť ležela v mělké zátoce přehrazené pásem skalnatých ostrůvků, které vyžadovaly opatrné obeplutí. Ponorka se nějakým způsobem dostala až na necelých 10 km jihovýchodně od švédské základny.
Hlídkový člun Smyge dorazil k uvízlé ponorce kolem 11. hodiny a jeho velitel Karl Andersson navázal s její posádkou konverzaci v němčině. Dostalo se mu informace, že ponorka se kvůli poruše navigačního systému odchýlila z kursu. Šlo o sovětskou ponorku S-363 třídy Projekt 613 (v kódu NATO Whiskey); tato skutečnost dala incidentu přezdívku Whiskey on the Rock (což lze přeložit buď doslova jako „whiskey na skále“ nebo jako frázi „whiskey s ledem“).
Neutrální Švédsko
Ačkoliv podle mezinárodního námořního práva činila vzdálenost hranice teritoriálních vod 12 námořních mil (22,2 km) od pobřeží, sovětské ponorky se ke švédským břehům přiblížily vícekrát už v 60. a 70. letech. Plavidla královského námořnictva na ně dokonce několikrát zahájila palbu, ale bez zjevného účinku.
Švédsko bylo za studené války formálně neutrální, leč zjevná blízkost Stockholmu k západnímu táboru motivovala sovětské zpravodajské aktivity v této oblasti. Švédové opláceli nevítanou pozornost těsným sledováním nezvaných letounů a ponorek vlastními loděmi a letadly, což občas vedlo k napjatým situacím. Například v roce 1985 skončilo střetnutí sovětské stíhačky Su-15 se švédským strojem Saab 37 Viggen smrtelnou havárií vetřelce.
Připlouvá sovětská flotila
Večer předchozího dne – bylo to zhruba v době, kdy sovětská ponorka uvízla na mělčině – testovala švédská ponorka Neptun a dva vrtulníky nový typ torpéda, o nějž se Sověti mohli zajímat. Sovětská posádka se zoufale snažila loď vyprostit zvyšováním otáček lodních šroubů, až se rámus dieselových motorů rozléhal na pevninu. Když se zpráva o nevítaném hostovi roznesla, obklopily ponorku čluny pobřežní stráže i žurnalisté.
TIP: Jak chutná studená válka: Drsný nábor do čínských ozbrojených sil
Stockholm požadoval výslech kapitána ponorky Anatolije Gustina, což ovšem Moskva odmítla s tím, že S-363 vstoupila do švédských vod, aby zde hledala pomoc, ačkoliv nevyslala nouzový signál. Později švédské radary zachytily několik sovětských lodí blížících se k ponorce. Flotila pod velením admirála Kalinina zahrnovala raketový torpédoborec Obrazcovyj třídy Kašin, dále starší, děly vyzbrojený torpédoborec, dva raketové čluny, fregatu a remorkér. Zatímco ponorka Neptun se snažila manévrováním zpomalit blížící se flotilu, přístup k S-363 zablokoval ledoborec Thule.
Dokončení v úterý 24. prosince