Vzhůru k výšinám: Pozoruhodné výtahy a nejdelší lanovky na světě
Lanové dráhy nepředstavují jen pohodlný způsob, jak se dostat na vrcholky hor. Nejdelší z nich procházejí městskou zástavbou a nabízejí alternativu k hromadné dopravě
Ačkoliv má Ciudad de México své metro i rozsáhlou síť hromadné dopravy, jízda některými čtvrtěmi zůstává pomalá a úmorná. Radní se proto rozhodli zbudovat lanovku, která by pasažéry nad střechami a přeplněnými silnicemi rychle dopravila do kýžené destinace. Vznikly tak dvě linky, z nichž jedna si dokonce rovnou vysloužila zápis do Guinnessovy knihy: S délkou 10,5 kilometru se totiž jedná o rekordní městskou lanovku.
Dvě linky nestačí
Práce na dopravní soustavě Sistema de Transporte Público Cablebús, které se zkráceně říká Cablebús, začaly v roce 2019 a vstupní investice dosáhla tří miliard pesos, tedy v přepočtu čtyř miliard korun. Dvojice linek měla pomoct s řešením situace na severu a východě města ve čtvrtích Gustavo A. Madero, respektive Iztapalapa. Jedna z tras vstoupila do testovací fáze už v březnu 2021 a v červenci téhož roku se dočkala inaugurace, zatímco druhou vyzkoušela veřejnost v srpnu.
Jízda lanovkou vyjde v přepočtu na deset korun, ale pro seniory, děti do pěti let a hendikepované je zdarma. Kabina se pohybuje rychlostí zhruba dvaceti kilometrů v hodině, celkově systém měří 19,75 kilometru a zahrnuje třináct zastávek, strategicky umístěných v blízkosti stanic metra a další hromadné dopravy. Lanovky jsou přitom natolik efektivní a oblíbené, že by od letošního prosince měla fungovat i třetí linka v západní čtvrti Miguel Hidalgo s délkou 5,42 kilometru a plánuje se rovněž dráha číslo čtyři, jež propojí oblasti Magdalena Contreras a Tlalpan. (foto: Profimedia)
Poprvé s hlavou v oblacích
Mi Teleférico | 10 km
Lanovka Mi Teleférico nad bolivijským souměstím La Paz – El Alto zahrnuje 36 stanic a první trasa, dokončená v roce 2014, měřila deset kilometrů. Dlouhé roky se tak jednalo o světovou rekordmanku a zároveň šlo o první městský dopravní systém svého druhu. Aktuálně se celá síť táhne v délce 30,6 kilometru a plánuje se rozšíření ještě o další tři. Kabiny přitom sviští průměrnou rychlostí osmnácti kilometrů v hodině. (foto: Profimedia)
Přejezd nad tropy
Hon Thom Cable Car | 7,89 km
Nejdelší trojkabelová lanovka světa měří bezmála osm kilometrů a propojuje jihovietnamské městečko An Thoi s ostrovem Hon Thom a tamní přírodní rezervací. Do každé z 69 kabin se vejde až třicet lidí a naskýtá se jim z nich takřka neomezený výhled do okolí, který si mohou užívat během patnáctiminutové cesty do cílové stanice. Nechybí samozřejmě bezplatná wi-fi ani příjemné osvětlení pro jízdu v noci. (foto: Shutterstock)
Patnáct minut, nebo dva dny
Fansipan Cable Car | 6,29 km
Pokud cestujete po Vietnamu a hodláte navštívit horu Fan Si Pan – nejvyšší nejen ve zmíněné zemi, ale rovnou v celé Indočíně – pak vám nejpohodlnější možnost nabízí stejnojmenná lanovka. Dráha měří 6,29 kilometru a do výšky 3 143 metrů nad mořem vás dopraví během pouhé čtvrthodiny. Alternativu potom představuje dvoudenní túra… V současnosti navíc Fansipan Cable Car drží rekord v největším výškovém rozdílu mezi nástupní a cílovou stanicí: Konkrétně se jedná o 1 410 metrů. (foto: Shutterstock)
Starý odkaz kolonistů
Ba Na Cable Car | 5,8 km
A do třetice Vietnam: Abyste se mohli projít po proslulém Zlatém mostě, který podepírají dvě obří dlaně, musíte se nechat vyvézt lanovkou do hor Ba Na. Jednokabelová trať funguje od roku 2013, měří 5,8 kilometru a získala zápis do Guinnessovy knihy coby nejdelší nepřerušovaná dráha na světě. Cílová stanice leží 1 450 metrů nad mořem, přičemž se nachází v rekreačním resortu Sun World Ba Na Hills: Jeho historie sahá do počátků 20. století a původně vznikl pro pohodlí francouzských kolonistů. (foto: Shutterstock)
Výtah místo schodů
Když je ve městě potřeba překonat velký výškový rozdíl a v zástavbě nezbývá prostor k vybudování lanovky, představuje vhodnou alternativu výtah. Například v tureckém městě İzmir neboli Smyrna narazíte na věž Asansör, na jejíž vrchol stoupá 155 schodů. Základy stavby spočívají ve staré židovské čtvrti Karataş a pěší se díky ní dostanou do ulic na skalním útesu o 55 metrů výš. Pohodlnější možnost pak skýtá veřejný výtah hned vedle schodiště. (foto: Shutterstock)
První svého druhu
Veřejných venkovních výtahů neexistuje mnoho, ale mezi nejvyšší z nich patří Elevador Lacerda v brazilském Salvadoru. Každá ze čtyř kabin urazí dráhu dlouhou 72 metrů za pouhých třicet sekund. Historie výtahu přitom sahá až do roku 1873, kdy představoval první stavbu svého druhu na světě. Dnes za jízdu zaplatíte v přepočtu necelou korunu a každý měsíc využije netradiční dopravní prostředek téměř milion lidí. (foto: Shutterstock)
Při stavbě mrakodrapu nejde jen o to, aby budova nespadla, neméně důležitý je i způsob jak se do ní budou dostávat lidé. Financial Times sestavil tuto skvělou infografiku, která ukazuje, jak...